Luktminnen

Lukter. För mig har har de en tendens att fastna i minnet. Mer än till exempel bilder gör. Jag kan kastas mellan tid och rum med hjälp av lukter. För något år sen gjorde jag spenatsoppa som jag inte ätit på år och dar. I samma sekund som jag stack ner snoken i grytan förflyttades jag tillbaka till farmors och farfars lantställe i Ångermanland och jag blev sju år igen. Jag kunde se farmor framför mig stå i köket och jag kunde känna känslan av att vara hos dem i två veckor utan mamma och pappa.

Ofta får jag luktförnimmelser på bussen eller gatan eller var som helst. Innan jag kan specificera lukten infinner sig en känsla i kroppen. Jag blir en ålder eller jag befinner mig på en plats eller i en känsla. Det är märkligt att det går så fort utan att man ens vet vad det är man känner lukten av.

Samma sak gäller med parfymer. När jag känner lukten av en parfym kan jag ibland minnas en person, annars en plats eller en annan tid. Det kan vara en parfym jag själv hade under vissa år, eller en parfym som någon jag umgicks med hade.

Det är lite konstigt att luktminnet är så starkt.

Kommentarer
Postat av: Karin i London

jo men det ar val vetenskapligt bevisat... kolla "trogen tjur sokes". Jag kande lukten av Israel igar... hlet sjukt men det var nagot som bara klickade i huvudet pa mej.
mysko. hejsvej

2007-02-22 @ 11:55:24
URL: http://beetlebum.blogg.se
Postat av: Hanna

Karin: Det måste jag definitivt göra. Tycker att det är väldigt fascinerande.

2007-02-22 @ 13:12:01
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0