Ansiktet utåt

Jag har fått anledning att springa i många receptioner på senaste tiden. Det finns så mycket ovettigt folk som jobbar där. Kanske framför allt på ställen där det är väktare som sitter i receptionen. Många ser helt uttråkade ut som att de inte kunde tänka sig något värre än att skriva in mig i deras logg. Gäspar, svär och ser allmänt loja ut. Det ser verkligen inte bra ut. Och det får mig att fundera.

Borde man inte följa upp hur ens reception ser ut och kanske ha någon slags utbildning av folk. Eller omplacera dem som inte tycks villiga att sitta där. De är ju trots allt ansiktet utåt, och det är lite som Fröet skrev, att servicepersonal helt enkelt ska vara trevliga. Det ingår i arbetsbesrivningen.

Jag minns en dag när jag stod i kassa på mitt jobb på Harrods och min chef stod i närheten och sa: "Du verkar verkligen gilla det du gör!" Nästan lite förvånat (nu snackar vi engelsmän). Och jag menade att det blir så roligt som man gör det till, är man glad blir oftast kunden också glad. Ett leende kostar inget, och gläder även en själv.

Hur som helst blir det så att jag ser ner på företag som har otrevlig receptionspersonal. Antingen bryr de sig inte om hur personalen är, eller också bryr de sig över huvudtaget inte om sin personal.

Andra bloggar om: , ,

Kommentarer
Postat av: Staffan

Så rätt, så rätt. Och jag kan inte komma förbi hur coolt det är att du jobbat på Harrods.

2007-08-17 @ 08:13:40
URL: http://sporre.blogg.se
Postat av: Jazzhoppan

Håller med. Inkompetent receptionspersonal går bort! Det har ju betalt för att le och vara tillmötesgående! Det där med väktare fattar inte jag, två tjänster i en eller? Det blir ju alldrig bra.

2007-08-17 @ 08:47:01
URL: http://jazzhoppan.blogg.se
Postat av: Fia

Håller med dig!Ska man jobba med sådat får man lägga på ett leende och va trevlig!

2007-08-17 @ 09:18:27
URL: http://fiasdiary.blogg.se
Postat av: Fröet

att du ens fick en sådan kommentar som "du verkar verkligen gilla det du gör" visar ju på vad de har för inställning till serviceyrken.

2007-08-17 @ 09:33:38
URL: http://litenfro.blogg.se
Postat av: Hanna

Staffan: Coolstämpeln försvinner nog lite i och med att man jobbar där...
Jazzhoppan: Man kan tycka det!
Fia: Verkligen!
Fröet: Hehe... ja, och på vad för folk som jobbar där..

2007-08-17 @ 09:55:20
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Blingbling

Det är ju faktiskt receptionen som frontar företaget. Det är kundens första möte. Är de sura, ja då är det kört. Då drar de med hela företaget i surträsket.

2007-08-17 @ 13:26:25
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Fredrik | Klusterbitar

Exakt, ett leende kostar inget extra och det dessutom ger så mycket!

2007-08-17 @ 14:18:37
URL: http://klusterbitar.blogspot.com
Postat av: kattis

Jag jobbade på ett skidhotell en gång. Vd:n som jobbade där var hur sunkig som helst. En förmiddag stod han och tjafsade med mig i receptionen och så kom det en gäst. Vd:n med sitt långa flottiga hår och snus på tänderna och sin fräna odör av 3 veckors svett bara blängde på gästen och sedan fortsatte han tjafsa med mig. Då fick jag nog och skämdes som en tok när jag gick fram och tog tag i gästen samtidigt som tjafset fortsatte bakom mig. Urk.

2007-08-23 @ 08:57:18
URL: http://knatzo.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0