En gammal fundering

Jag minns ett avsnitt av Sex and the city där Carrie annonserar att hon lovar tillbringa livet med sig själv och registrerar ett par dyra skor till icke-giftermålet. Jag tänker ofta på hur människor som väljer att leva tillsammans med någon har många tillfällen att få andra att fira för/med dem. Det är att träffa någon, sammanflyttning, husköp, förlovning, giftermål, graviditeter, födslar, dop, husdjursinköp, årsdagar för bröllop och så vidare i evigheten. 
 
Människor som istället väljer att leva ensamma har väldigt få milstolpar som andra vill gratulera till. På temat, saker man nästan aldrig hör:
 
- Jag har bestämt mig för att leva ensam under en överskådlig framtid. 
- Grattis!
 
- Jag har bestämt mig för att inte skaffa barn.
- Grattis!
 
- Jag gillar inte husdjur och kommer aldrig att införskaffa ett.
- Grattis! 
 
Jag har faktiskt vid några tillfällen gratulerat människor till skilsmässor, men det kräver sina tillfällen. I övrigt tycks gratulationer och hurrarop framför allt höra till att någon bestämmer sig för något som innebär att inkludera någon eller något i sitt liv. 
 
Som ni antagligen gissar tycker jag att det här är lite trist.
 
Jag har (för mycket länge sen) bestämt mig för att leva ensam under en överskådlig framtid.
 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hurra! Fler som tänker som mig! :)
Gratulerar till ett fenomenalt bra inlägg och att till att du är en stark person med hög integritet.

2014-05-18 @ 11:13:46
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Hanna

Taack! :)

2014-05-19 @ 08:27:02
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: smultron

En sak man märker då man, som jag, bara är en i mängden som lever i ett heteroförhållande med barn, är hur provocerande det kan vara att INTE ha ett traditionellt bröllop med släkt och vänner, eller barndop med inbjudna, eller hejdundrande födelsedagskalas. Det är öht väldigt snävt det där, hur man bör vara och göra.

En sak jag noterat är hur man (ofrivilligt) kommer liksom att ses på när man inte längre är singel, när man blir sambo, blir förälder, har ett fast arbete, d v s ingår i normen. Man blir begriplig, på nåt vis. Jag har alltid känt det som en smula obehagligt för vad tusan säger det där egentligen om mig eller någon annan? Inte mycket.

Kör på Hanna, och lev som du vill!

2014-05-19 @ 12:14:33
Postat av: Hanna

Det kan jag tänka mig, normerna är snäva för allt och det är synnerligen trist. Men ju fler som sticker ut ifrån den desto större möjligheter att utmana och förändra normerna.

Egentligen är jag inte en person som är särskilt sugen på att fira något alls i storslagen stil. För i så fall skulle jag kunna fira mitt livsval och ställa till med fest. Det är mer att människor liksom uppmärksammar ens livsval och gratulerar som jag tycker är synd att missa. Äsch, egentligen inte det heller. Men NÅGON ANNAN kanske skulle vilja få ett grattis till sitt livsval att vara till exempel ensam. :)

2014-05-21 @ 17:58:00
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0