Musiker som husbyggare

Jag var och såg Våroffer på Norrlandsoperan förra helgen. Jag blir helt glad i kroppen av att se en orkester live. Jag satt dessutom nästan längst fram så jag kunde verkligen beskåda musikernas arbete ingående. Det slog mig plötsligt hur jag ville se på de olika musikerna som olika delar i ett husbygge. Varje instrument symboliserade en yrkeskategori vid husbygge. Som att vilket instrument en person väljer att spela avspeglas också i dess personlighet, vilket förstås gäller alla yrkeskategorier. Det här var vad jag kom fram till:
 
Kontrabas - de spelade med hela kroppen med stora rörelser som kändes som de stora penseldragen. Jag tänkte på dem som träsninarna
 
Fiol - Lite tysta och nedtonade i sitt sätt, arbetssamma, som elektrikerna
 
Tvärföljt - försiktiga, lite sköra, för finlir, konstnärerna som målar eller skapar detaljer på bygget
 
Cello - bohemer, stora färgglada kläder, galna idéer, som inredningsarkitekterna
 
Trumbon - ordningssamma, alltid i slips och kavaj, säkert moderater, projektledarna
 
Slagverkare - stora, tunga, trygga, starka, hantverkarna
 
Dirigent - ledaren, gör på sitt sätt, arkitekten
 
Oboe - solist, går sin egen väg, gör kontroversiella val, byggets alltiallo som får viktiga uppdrag
 
Det är sådana saker jag har tid att fundera över när jag intar kultur. Som att hjärnan töms på allt annat, potentiellt viktigt i vardagen. Jag tyckte själv att det kändes ganska kreativt. 

Kommentarer
Postat av: Matilda

Spännande analys! Du är definitivt något på spåren

2013-09-28 @ 18:42:47
URL: http://mystiskt.blogspot.com

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0