Ägget och the hen

På temat, saker-man-aldrig-får-reda-på kommer nu två frågor:
 
1. Varför får unga tjejer sällan eller aldrig veta att ägglossning kan göra ont? Jag var kanske 25 när jag insåg vad mina till synes sporadiska smärtor berodde på.
 
2. När har man ägglossning: när det gör ont, eller när sekretet blir trögt? För mig diffar de två eventen på en dag.
 
Det må vara tjejgrejer, men det borde ändå vara av intresse att det ingick i någon form av allmän kunskap. Allmän kvinnovetenskap. Livmodersvetenskap. 
 
Och ja, jag vill ha svar på fråga två! Jag har googlat utan att få svar. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Fröet

Eftersom jag håller på med en endometriosutredning/behandling så önskar jag verkligen att man hade pratat om dessa frågor tidigare. Tror jag hade kunnat förstå mina symptom för flera år sedan i sådana fall.

2013-02-18 @ 20:09:59
Postat av: Hanna

Jag har träffat många på sistone som lider av endometrios. Jag har inte hört talas om det tidigare, och det verkar inte de heller har gjort. Jag tycker det är lite sjukt.

2013-02-18 @ 20:41:38
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Fröet

Det är väldigt sjukt. Många som blir ignorerade eller felbehandlade.

2013-02-19 @ 08:39:03
Postat av: Hanna

Det verkar onekligen vara ett outforskat område. Vilket ju är märkligt i sig, livmodern påverkar allas vår fortplantning. Men det är klart... Det är ju kvinnoproblem.

2013-02-19 @ 20:43:35
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Jazzhoppan

På fråga 1 svarar jag: hänger helt klart ihop med den mossiga normen om att kvinnors kroppar och dess funktioner ska man inte prata om... Zzznark... Och på fråga 2 svarar jag: att så som jag har förstått det kan det göra ont när ägget tar sig igenom äggledaren, sen kan tydligen en del känna av när äggblåsan spricker. Frågor på det? ;-)

2013-02-20 @ 01:08:33
Postat av: Hanna

Jazz: 1. Jo, så är det ju förstås. Men på biologin eller så i alla fall? Nej. 2. Inte så enkelt med andra ord. Jag känner att jag måste få veta detta viktiga.

2013-02-20 @ 22:07:48
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0