Jesus

Min påskhelg har, som vanligt, varit av det sekulariserade slaget. Det vill säga, den har stått helt ofirad, passerat som vilken långhelg som helst. 
 
Jag har sett filmatiseringen av The Bible, mycket fascinerat. Igår kom jag så till den sista delen. När Jesus återuppstod var det som att jag förstod. Jag förstod allt, vad kristendomen egentligen handlar om. Som om all tidigare kunskap, även om jag vetat exakt lika mycket, nu plötsligt fått en helt ny innebörd. Det var som att möta Jesus. Ni kanske inte tror mig. Jag har knappast gett uttryck för religositet tidigare. Jag är 33 år. Jag lever i det högst sekulariserade Sverige där "alla" firar påsk, dock utan att skänka Jesus större eftertanke. Men plötsligt så förstod jag Jesu kärlek, och ville ha en del av den. 
 
Kombinationen av att läsa Scum manifest och en bok om judendom, lyssna på Madonna, se The Bible på TV och gå och ha allmänt existentiella frågor snurrande i huvudet var tydligen det som gjorde att jag föll. Det gjorde mig helt mottaglig. Mottaglig för Jesus. 
 
Jag vet inte exakt vad jag ska göra med det här. Men jag behövde få det sagt. Nästan så att det förtjänar en egen kategori här på bloggen. Nå, det återstår väl att se. 
 
Kanske behöver jag bara en ny hobby.

Kommentarer
Postat av: smultron

:-) Jag tror dig.

Missade tyvärr The Bible. Och inte nog med det, jag missade Babel i söndags! Thank God att svt play finns! ;-)

2013-04-03 @ 12:15:30
Postat av: Fröet

Jag får ibland slängar av "uppenbarelser" eller hur man nu ska beskriva det. Då jag känner mig som en del av något större.
Senast var idag när jag lyssnade på Record Collector med Lissie och hon sjunger om att Gud (she) talade till henne.

2013-04-03 @ 12:36:32
Postat av: Hanna

Smultron: Ja, det är tur det. Men passa dig för The Bible om du inte känner för frälsning.

Frö: Det har nog hänt mig förut också. Bara aldrig i ett de facto kristet sammanhang förut.

2013-04-03 @ 15:50:13
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: kyrksyster

Var rädd om din upplevelse. Bär den i hjärtat och se vart den för dig. Be om att någon kommer i din väg som du kan dela det med.

2013-04-03 @ 19:35:32
URL: http://kyrksyster.wordpress.com/
Postat av: Hanna

Kyrksyster: Det var fint sagt. Jag ska tänka på det.

2013-04-03 @ 19:49:50
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: smultron

:-) Jag är inte orolig. Jag har alltid haft min tro.

2013-04-04 @ 09:34:35
Postat av: Hanna

Då är det riskfritt.

2013-04-04 @ 18:14:03
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0