Grått

Jag erkänner. Jag ställde mig i den mycket långa kön. På biblioteket. För att läsa boken. 50 nyanser av honom. Av  E L James. Mest var jag fascinerad över tanken över hur den slagit i så många länder och så stort. Varför? Det ville jag ta reda på.
 
550 sidor tjock är den. Jag kommer direkt att tänka på Twilight-serien. De är väldigt lika i själva storyn. Dessutom är kvinnan oerfaren, rodnar mycket, upplever sig själv som klumpig i sitt sätt samt har dåligt självförtroende. Mannen är kontrollerande, morrar eller muttrar ofta det han säger, har mycket pengar och är världsvan. Hon måste dela med sig av alla tankar och känslor, han knappt av några. Där liknar böckerna varandra. Dessutom är storyn, tonårsmässig. Den är enkelt skriven, vilket ju i och för sig kan vara en anledning till att många kan och vill läsa den. Men jag gissar att det är sexet som lockar. Det dominanta sexet. 
 
Jag har hittills läst 400 sidor. Visst, de har haft mer eller mindre dominant sex ett antal gånger hittills. Men det är mycket story där emellan. Tvivelaktig story. Eller hur man vill se det. Sexet är inte heller så spännande (helt subjektivt förstås) att jag förstår dess popularitet. Ärligt talat finns det mer intressant beskriven dominant sex på internet. Bara att googla. Det är knappast ogooglebart. 
 
Så jag förstår inte riktigt grejen. Ärligt talat. Är det för att det är "rumsrent" att läsa en skönlitterär bok som handlar om dominant sex? 
 
Någon annan som har någon tanke?
 
För övrigt var det väl ren galenskap att låna boken på biblioteket. Tur att det nog främst är kvinnor som har lånat den. (Varsågod för mentala bilder.)
 

Kommentarer
Postat av: Fröet

jag håller med i varenda ord du skriver. enda anledningen till att jag trots allt fortsatt läsa är att jag är nyfiken på varför Grey är fucked up. men det går sjukt segt. och nu köpte jag helt plötsligt en ny bok som är så mycket bättre. "eld", fortsättningen på "cirkeln". så vi får väl se om jag orkar ta upp greysmörjan efter det...

2013-04-07 @ 21:18:45
Postat av: Jazzhoppan

Som vanligt är du klockren (i mina öron) i din analys. Jag har själv funderat mkt kring den här boken och varför den har blivit så populär. Är det för att en del tjejer har tråkigt sexliv och en knasig syn på sin sexualitet? Ja kanske. Och varför får boken en sån genomslagskraft, den känns inte så nutida, snarare bakåtsträvande... Suck

2013-04-08 @ 08:27:10
Postat av: Slim

Jag började genast spåna i vad det är som skapar en hype men la ner spåneriet ganska omgående eftersom jag känner mig lite spåning idag...
Hur som så har jag hört att den är bättre på engelska, det svenska språket kanske inte skapar optimerade förutsättningar för en sådan här bok eller också så är det helt enkelt ett kasst utfört jobb av översättaren. Men jag tänker varken köpa boken eller låna boken på biblioteket för att ta reda på sanningen eftersom den inte är tillräckligt sexig för min boksamling och för att jag är rädd för intorkade fläckar på böcker...

2013-04-08 @ 11:28:04
URL: http://superslimline.blogg.se
Postat av: Matilda

Vad bra att du läser den, då slipper jag :D
Jag tror att det mesta hänger på marknadsförningen. I Londons tunnelbanor hängde massor av stora affischer i stil med "read the book everyone is talking about". De gjorde mig faktiskt nyfiken, tills jag fick veta vad de handlade om. Så min teori att marknadsförningen hypade den vilket gjorde att fler läste den, fler bloggade om den osv vilket gjorde att fler läste den vilket gjorde att den uppmärksammades i media, blev något att kritisera, vilket i sin tur... ja du fattar.
Undrar dock om den hade kunnat handla om kannibalism eller om en homosexuell förbindelse och sälja lika mycket?

2013-04-08 @ 19:41:33
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Hanna

Frö: Lyssnar just på Sara Bergmark Elfgrens sommarprat. När min bokhög minskat ska jag kanske ge mig på Cirkeln.

Jazz: Jag önskar att de i så fall piffar upp sitt sexliv med något mer intressant. Och lite färre rodnande kvinnor.

Slim: Språket kan säkert påverka. Men storyn som sådan tycker jag känns allmänt trist. Och väl lång. Håll dig till din boksamling istället, det låter vettigt.

Matilda: Så är det säkert. Men varför just DEN HÄR boken undrar jag? Någon måste ha känt att det var nyskapande att lansera dominantsex så där bara rakt in i folkhemmet. Och att det kändes intressant. Jag tror att det finns bättre skönlitteratur som kan tillhandahålla både de skildringarna om man är ute efter dem OCH en bättre story. För helt ärligt. Kom igen boken!

2013-04-08 @ 21:53:20
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Frö

Jag läser den på engelska. Inget vidare där heller...

2013-04-08 @ 22:05:55
Postat av: Hanna

Frö; Misstänkte det...

2013-04-09 @ 22:01:08
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Hanna

Frö: För övrigt kan jag avslöja att man inte får veta mycket om varför han är fucked up på hela boken.

2013-04-10 @ 21:38:03
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0