Bastuliv

Det har kanske inte undgått er att jag gillar att basta. Jag går gärna till badhuset enkom för att basta en stund. Min stund för det andra kallar mindfulness. 
 
Jag gillar framför allt när jag får ha bastun för mig själv. Eller åtminstone dela den med andra som är tysta. När jag går dit på "konstiga" tider får jag nästan alltid ha den själv. Särskilt eftersom torrbastun som jag föredrar är impopulär jämför med den som kallas bastun (Är det alltid underförstått att bastu innebär ångbastu? Själv är jag van vid att själv få ånga på genom att kasta vatten på aggregatet - vilket nu inte ska misstolkas för dess eufimistiska betydelse). 
 
Jag gillar att vara själv för att det är tyst och för att människor överlag beter sig konstigt i bastun - kommer in iförd badkläder men utan handduk, har mat med sig osv). Idag kom det in en kvinna. Hon kastar upp dörren, stiger in och lägger in många handdukar i bastun, ursäktar just det "jag ska bara lägga in några handdukar här". Dörren står under tiden öppen. En person till kommer in. Kanske är dörren öppen i 15 sekunder. Fem minuter senare kommer två barn in och virar in sig i handdukarna men stänger inte dörren. Efter en stund stänger jag den. De tittar storögt på mig. En av de vuxna kommer in, sätter sig, virar in sig i en handduk men stänger inte dörren. Ena barnet säger "man måste stänga dörren". Den vuxna stänger. En vuxen till kommer in. Virar in sig i handduk... ja, ni fattar. Till slut stänger hon dörren självmant. Den ena vuxna tycker det är för varmt, den andra att det är härligt varmt. Själv har jag svalnat av avsevärt under hela sejouren. 
 
Men ärligt, vad är meningen med att stiga in i en bastu om man inte gillar värme. Och för det andra undrar jag: brukar de sitta där med dörren öppen? Barn är ju väldigt receptiva och de förstod att jag ville ha dörren stängd, men det verkade inte vara något de i vanliga fall tillämpade. 
 
Dörren till bastun ska vara stängd, och det gäller för samtliga trafikanter. Basta.

Kommentarer
Postat av: Fia

Jag förstår verkligen inte hur någon kan kliva in i en bastu utan att stänga dörren bakom sig. Tycker de att det är för varmt bör de inte ägna sig åt bastubad. men de borde visa tillräcklig hänsyn mot övriga bastubadare, och inte släppa ut värmen. Och äta i bastun? Hur tänker de då?

2013-04-21 @ 07:03:00
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Hanna

Konstigt är det. Otyg.

2013-04-25 @ 22:42:24
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0