The war within

Jag har fått dille på krig. Har kanske alltid haft det. Men det är som att det kulminerar nu. Jag slukar allt om andra världskriget. Igen. TV-serier och böcker. Till och med kläder. Har även närmat mig första världskriget, även om det känns lite väl långt borta. 

Jag vet inte varför jag har den här fascinationen för krig, i synnerhet andra världskriget. Kanske för att mina förfäder/mödrar faktiskt var med och krigade i det. Det gör att det känns närmre. Jag minns historien om min mammas morbror som dog under de sista dagarna av kriget. 

Det är som att jag vill veta hur det är att vara i krig, utan att själv behöva uppleva det.



På nattduksbordet just nu.

Kommentarer
Postat av: Hella

Vara nära inpå det, men på behörigt tryggt avstånd ändå.

2012-05-17 @ 22:29:18
URL: http://redshoecyber.blogg.se/
Postat av: Anonym

De finns ju de som hävdar att första och andra världskriget egentligen var samma krig. Jag gillade verkligen att läsa om Weimarrepubliken och kommer ofta tillbaka till den när jag funderar över sakernas tillstånd idag. Lästips: Peter Gays Weimarkulturen och Eric D. Weitz Weimartyskland. Jag tycker också om Förintelsen inför rätta av D.D Guttenplan.

2012-05-18 @ 08:21:54
Postat av: smultron

Nu gjorde jag det igen! Skickade kommentaren utan att fylla i uppgifterna.

/smultron

2012-05-18 @ 08:22:52
URL: http://mammamummel.blogspot.com
Postat av: Hanna

Hella: Exakt.



Smultron: Tack, lägger i min att-läsa-lista.

2012-05-20 @ 15:21:22
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0