Åter i Umet

Hemma till slut. Jag har haft en mycket effektiv helg, fast den varit kort. Jag har gjort somriga saker som att plocka blommor, besöka grönsakshandeln på torget, badat i älven och kokat hallonsylt. Dessutom har jag haft massutstädning av garderoben. Det är en skön känsla som infinner sig efteråt. Mycket på minuskontot. 
 
Just nu är Umeå som bäst. Fortfarande 20 grader ute och superfuktigt. Det känns exotiskt. Synd att den här tiden är så kort. Och vintern så lång. 
 


Min plats vid älven, lyckades träffa precis den korta stund den befinner sig i sol.



Sylt som ska räcka hela hösten i alla fall.
 


Som jag har letat efter majs och rödbetsknippar. Till slut har jag hittat det. Och min favoritdricka, bubblande fläderblomsdricka. 

Kommentarer
Postat av: Hella

Hallonsylt till vintern blir fina grejer det. Min roomie är btw också smått besatt av Belvoirdrickan. Måste prövas vad det verkar.

Svar: Det tycker jag. Glatt med bubbel.
Hanna

2012-07-29 @ 23:38:07
URL: http://redshoecyber.blogg.se
Postat av: Lennart

Hemgjord sylt smakar bäst! Ringde mamma i går kväll, hon och hennes Sune hade varit i trakten kring Ludvika i veckan och plockat 5 kg hjortron. Då sa jag att burken sylt jag fick förut var slut och att jag ville ha en ny. - Vi får väl se om du hinner hit innan det har tagit slut här... svarade hon då. Ibland kan mammor låta lite elaka.

Svar: Du får skynda dig!
Hanna

2012-08-01 @ 16:42:44
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se
Postat av: Fia

Det är den stora nackdelen med vår nordliga del av landet - det här att vintern är så ruskigt lång. Visserligen kompenseras det av en sommar med dagar som är ljusa dygnet runt, men jag tror inte att jag skulle klara de långa mörka månaderna. Vad är allra mest "hemma" för dig, nu när du har provat olika delar av landet?

Svar: Jag måste svara Roslagen på det. När jag var på Nya Zeeland i höstas och det luktade vissa blommor som påminde om Sverige blev min längtan efter Roslagen så otroligt stark. Rosländsk sommar ska sägas. Jag har liksom inte de banden till Västerbotten. Men i Stockholm känner jag mig också väldigt hemma. Allt är bekant även om jag är ute och går på nya gator eller besöker nya ställen. Människor är bekanta och fler pratar som jag. Även när jag går på bekanta ställen i Umeå kan jag känna mig främmande för miljön eller nästan alienerad. Det är märkligt. Jag har ju ändå bott här i två år.
Hanna

2012-08-02 @ 08:45:19
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Ester

Det är så underbart att ramla in här. Lugn och ro. Sommar. Humor. Och charm. Vad mycket du har hunnit med! Jag plockade hallon idag förresten. I skogen. De var små och smakade sött. Vad härligt att du får ta med dig lite in i höstmörkret!

Svar: Jag blir alltid glad när du ramlar in här! Så härligt att "se" dig ibland. Och så var det en fin komplimang. Jag har faktiskt hunnit fara runt en del i sommar, det har varit väldigt bra på alla vis. Så lyxigt med skogshallon, egenhändigt plockade. Det bästa.
Hanna

2012-08-02 @ 20:36:45
Postat av: Jazzhoppan

Åh egen skörd är den bästa! Själv tänkte jag åka och plocka lite äpplen hos mamma och göra lite äppelmos.

Svar: Tycker jag att du ska. Mina skördades hos torghandlaren :)
Hanna

2012-08-05 @ 15:14:46
URL: http://jazzhoppan.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0