Ilskan

Jag är arg. Jag har varit det ett tag nu. Ilskan pyr liksom under huden hela tiden.

Ilskan mot tillsatserna. Människor som inte bryr sig om dem. Fulmaten.

Ilskan mot kemikalierna som omger oss. I kläder. I leksaker. I produkter. Överallt. Människor som inte bryr sig.

Ilskan mot våldtäkter. Att det sker i ett "civiliserat" samhälle. Att människor kommer undan. Människor som inte bryr sig.

Jag vet inte hur eller var jag ska kanalisera den. Vill skrika ut. Skaka liv i människor. Förändra världen. Men vet inte var jag ska börja. Microuppror. Riktat till människor som inte bryr sig.

Hur orkar människor inte bry sig?

Jag önskar att jag inte brydde mig.

Kommentarer
Postat av: Fröt

Jag med!

2012-01-14 @ 19:50:27
Postat av: Hella

Du ska bry dig. Det är ett tecken på humanitet, empati och förmågan att vilja göra skillnad. Och det finns många där ute, även fast det inte känns så ibland. Men det vinstdrivande intresset finns ju allt, t.ex livsmedel, handlar bara om hur människor kan manipulera varandra bäst i tanke och handling. Olika löner, manliga/kvinnliga roller, våldtäkter med alldeles för milda straff får mig också otroligt förbannad. Man måste gå till kärnan av allt och börja förändra!

2012-01-14 @ 21:31:48
URL: http://redshoecyber.blogg.se/
Postat av: Cosmic Moose

Vad bra du ordar ilskan, Ilskan som jag tror ligger främst hos kvinnor i ett mansdominerat samhälle.

2012-01-15 @ 15:13:27
URL: http://rochester.blogg.se/
Postat av: Matilda

Låter som du hittat en ilska som kan förvandlas till drivkraft. Du kanske ska bli politiskt aktiv?

Ibland vill jag också inte bry mig, det verkar vara ett enklare liv att inte tänka så mycket på vad det är vi köper, äter och indirekt stödjer men då legitimiserar jag bara allt det jag är emot. Hade jag bara kommit fram till vilket parti jag egentligen tillhör så hade jag kanske vågat göra något åt saken. Kanske...

2012-01-15 @ 20:14:48
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: smultron

Förstår det där. Önskar att jag inte var så mottaglig, för allting. Ilska och upprördhet är en sund reaktion när något är fel, orättvist. Det kan vara en drivkraft till förändring, i det lilla eller i större sammanhang. Men ibland kostar det så mycket i energi och välbefinnande.

2012-01-16 @ 08:49:47
URL: http://[email protected]
Postat av: Lennart

Kommer ihåg en gång då jag hade tvättat ett antal väldigt nya kalsonger. Då jag skulle hänga upp de på torklinan såg jag att etiketterna bak på insidan var alldeles kolsvarta. Undrar hur mycket extra färg det fanns intryckt i tyget?

2012-01-16 @ 13:29:45
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0