Om kreativitet

Jag har funderat mycket över kreativitet hela mitt liv. Hur den uppstår och vad som ger mig inspiration. Oftast känner jag mig som mest kreativ när jag har begränsade förutsättningar. Det blir lättare att skapa när allt inte är möjligt. Det tänker jag också på när jag ser Project runway. Gissningsvis hade dessa designers inte kommit på alla kreationer om förutsättningarna inte varit väldigt speficika.

Jag funderar också över hur jag utvecklat min kreativitet. En viktig ingrediens tror jag är att jag alltid tillåtits skapa under hela livet. Mina föräldrar sa aldrig att något var fel eller att man inte kunde göra på ett visst sätt. Jag hade ofta fria tyglar att prova mig fram (inom rimliga gränser förstås). Jag tror att detta givit mig ett visst mod och tillåtelse för hjärnan att spinna fritt.

Hittade idag denna i min bokhylla. Inköpt på en bokrea för många år sedan, sannolikt inte ens öppnad. Men jag visste redan då...



Här finns säkert ett och annat tips att hämta.

Kommentarer
Postat av: Hella

Det är så fint med föräldrar som är uppmuntrande och som du säger inte säger att något är fel. Då känner man ingenting är omöjligt och vågar lite på sin intuition och kreativitet.

2012-02-12 @ 22:37:35
URL: http://redshoecyber.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0