Vem ska trösta Knyttet?

Jag läste nyss Vem ska trösta Knyttet? och fick en rejäl flashback. Allting var så bekant, bilderna, texterna, karaktärerna. Jag som aldrig riktigt läst Tove Jansson.

Då kom jag på att teatergruppen jag var med i på högstadiet satte upp Vem ska trösta knyttet? Därför minns jag hur Filifjonkan ser ut. Jag minns också vem som spelade henne. En typisk Filifjonka. Knyttet var också det bästa knytt som skådats. Jag minns hur vi gjorde lakan för att illustrera havet och fladdrade med dem på scen. "Tänk om jag finge stanna för att prata lite mer, men vem ska trösta skruttet om jag sällskapar med er?"

Men vad var jag för karaktär? Det är mycket vagt just det minnet. Jag minns mest det som var runt omkring. Jag minns väskan som vårt Knyttet steg i för att segla på havet. Kan jag ha varit dront kanske. Den här repliken känns vagt bekant, om skruttet:

"Och vem som tröstar henne det är mera än jag vet
för jag är på semester och nu vill jag lägga nät"

Synd att vi inte har det inspelat, eller åtminstone fotat. Vill minnas att vi lyckats ganska bra med scenografin.


Kommentarer
Postat av: Lennart

Tror jag läste Knyttet bara två eller tre gånger, men jag gillade henne. Vete sjutton vad som hände med den boken?

2011-06-15 @ 19:30:03
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Hanna

Lennart: Den är fin den.

2011-06-16 @ 20:27:35
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0