Könsöverskridande

- Är det där en pojke eller en flicka, mamma?

Den lilla flickan står bredvid mig och pekar ogenerat upp på mig. Jag ler. Mamman har inget svar.

Först hade jag tänkt svara att jag är flicka. Sen kände jag att svaret inte är det viktigaste, frågan är viktigare. Lilltjejen har uppmärksammat en lucka i hur vi definierar flickor och pojkar. Jag föll inom ramen för den luckan.

Kanske inbillar jag mig, men sedan jag började trimma mitt hår själv har blickarna blivit fler. Kanske är det fler som har svårt med att könsbestämma mig.


Kommentarer
Postat av: Matilda

Trots att jag har "långt" hår har jag fått den frågan från barn några gånger. Misstänker att det har en del med att jag inte sminkar mig, och att jag trivs i könsneutrala kläder. Sedan är jag visst väldigt lik min far också.

2011-02-27 @ 19:59:53
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Lina

Kön! Vilken världslig sak.

2011-02-28 @ 11:20:42
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/
Postat av: Ester

När jag har bantat ner mig vill jag också vara androgyn.

Tycker det är hothothot!

2011-03-06 @ 19:19:10

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0