Nedgång

Dansen började äntligen idag. Ny stad. Ny dansskola. Nya salar och människor. Ändå var det första som slog mig när vi började inget av detta. Det jag noterade var mig sjäv. Jag har krympt.

Alltså jag vet att våren och sommaren gick ganska hårt åt mig. Vågen har redan sagt det. Men det var först när jag såg mig själv i helfigur på lite håll tillsammans med andra sunda människor som jag insåg hur illa det var.

Jag såg ut som någon med ätstörningar. Det är inte så jag vill framstå.

Men å andra sidan så är det väl det jag har haft om jag nu inte fått i mig tillräckligt med mat för att behålla vikten. När lågvattenmärket uppmättes, första gången jag ställde mig på vågen i Umeå, hade jag totalt sett under året gått ner 4 kg.

Det känns som att jag misströstar. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska göra.

Kommentarer
Postat av: Blingbling

Att du lagt om kost och dryckesvanor spelar in. Men börja för guds skull inte äta dåligt och dricka för det ;) Jag tror att din vikt kommer hålla sig stabil framöver.. Så lugn bara lugn.

2010-09-01 @ 21:12:19
Postat av: Ester

Ja, om du bara kommer till ro där uppe så fastnar nog alla kilon med tiden. För egen del undrar jag över mina 13 kg uppgång... Banta med Katrin Zytomierska? Eller hur gjorde du?

2010-09-02 @ 07:44:16
Postat av: Doc

Ät smör eller nåt.

2010-09-02 @ 15:01:36
URL: http://docat.blogg.se/
Postat av: Kärlekens Land(o)

jag lämnade detta som var på den kommentar du la:



Det har du helt rätt i Hanna! Det jag vill framföra är att detta bör ändras, att det är helt fel, samt att man då inte har rätt att moralisera över kvinnors olika beteende, oavsett hur många hon exempelvis ligger med.



Att det är kvinnan själv som skall avgöra hur hon vill bete sig, och att vi övriga bör acceptera henne fullt ut ändå, utifrån hur hon är.



Kvinnan måste vara fri att göra det hon vill, och känner för.



Men samtidigt att kvinnan, som den faktiska väljaren (hon väljer exempelvis vem hon vill ligga med, eller leva med), även har en fullkomlig och naturlig rätt att välja hur hon tycker att mannen skall vara, vilket vi har att rätta oss efter, om vi vill bli accepterade av kvinnan.

2010-09-02 @ 20:15:31
URL: http://landosteve.blogspot.com
Postat av: Hanna

Bling: Hahaha! Det är möjligt att det är stadigt nu.



Ester:

Mjukstarta

1. Bara havregrynsgröt till lunch i ett halvår.

2. Ingen alkohol.

Upptrappningsfas

3. Ha mycket att göra så att du inte hinner äta eller har möjlighet att laga mat. Exempelvis skulle man kunna packa ner hela sitt kök alternativt renovera det.

4. Tappa matsuget. Nästan det bästa. Det blir mer eller mindre omöjligt att få i sig något. Kan möjliggöras genom stress och/eller ångest.



Doc: Check, gör jag redan.



Kärlekens land: Jo, så är det förstås med allt, på individnivå. Strukturerna är svårare att ge sig på.

2010-09-02 @ 20:57:18
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Kärlekens Land(o)

helt sant.



Strukturerna får man försöka ändra på genom antingen en massiv kulturändring (svårt att åstadkomma), eller försöka fånga in det via lagstiftning på något vis (för att det sedan i sin tur skall ge en kulturförändring).



exempelvis skulle man hårdna till lagstiftningen för när män kränker kvinnor så att det på ett större vis även innefattar mäns kränkande beteende mot kvinnor. Dels för att sända signaler, men även för att mer aktivt gå emot sådant beteende.



2010-09-02 @ 22:19:57
URL: http://landosteve.blogspot.com
Postat av: Ester

Oj. Ja, mycket av det där skulle kunna funka med min väntande livssituation...

Nu hoppas jag bara att det vänder för dig! Det är gott med mat! Gott för själen och kroppen. Ta hand om dig.

2010-09-03 @ 09:28:20
Postat av: Karin

Lugn lugn. När vintermörkret kommer till norr finns gott om tillfällen till mysfika! Och med det också ett par extra kilon...

2010-09-03 @ 20:00:27
URL: http://karinpanyaaventyr.wordpress.com/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0