Bildanalys

Vad är det som händer när kvinnor ska fotograferas tillsammans? Plötsligt ska man gå ihop och sedan böja sig framåt och liksom inåt i en liten ring. Jag upplevde det själv vid flera tillfällen när jag var ute och reste och skulle fotograferas med just tjejer. Någon böjde sig framåt och tvingade resten av gruppen att göra detsamma.

Men det här tycks vara ett generellt förfarande, för jag har sett samma koncept vid flera gruppfotograferingar i OS. Men oftast hos tjejer. (Har aldrig upplevt det själv när jag fotograferas i grupp med killar.)

Jag har tidigare ägnat tid åt att analysera bilder och vet att det är olika saker som premieras i foton på kvinnor och på män. Ofarlighet, sensualism är något som premieras i foton av kvinnor (titta själv på reklamen - kvinnor lägger huvudet på sned, vilar på ena benet eller blir på andra sätt oftare undergiven). Blir man lite mer ofarlig och kvinnlig när man böjer sig fram? Antagligen eftersom en rak hållning är mer stolt och dominant. Fotografierna blir också med ett underifrånperspektiv om fotografen står nedanför en scen eller en prispall när de som fotograferas står raka. När man kryper ihop och böjer sig fram blir perspektivet mer framifrån när fotografen står nedanför.

Skärpning! säger jag. Jag vill absolut inte behöva böja mig fram i gruppfotograferingar. Det vill inte du heller.



Jag vägrar helt sonika böja mig tillsammans med finskan bredvid mig.



En kompromiss.

Kommentarer
Postat av: Beyonce

Fina bilder, trots framåtböjen.

2010-02-26 @ 16:06:53
URL: http://bday.blogg.se/
Postat av: Ester

Oho! Vilket intressant ämne, tänker bildpedagogen och fnissar åt tjejerna som tycks vilja förminska även sina väninnor. Det ser ju faktiskt inte riktigt klokt ut!

2010-02-26 @ 20:20:09
Postat av: Lina

du har rätt...har aldrig tänkt på det förut

2010-02-26 @ 21:10:56
URL: http://rosamolnochgrisgaddor.blogg.se/
Postat av: Blingbling

Haha, det har jag aldrig tänkt på. Måste kolla ina gruppbilder nu =)

2010-02-27 @ 09:52:10
URL: http://blingbling.webblogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0