Toalett Sverige

Under åren med bloggen har jag hunnit skriva ett antal inlägg om offentliga toaletter. Eller snarare avsaknaden av dem.

Om att man behöver en efter att ha jagat runt på stan. Om att ständigt fundera över avståndet till en toalett. Om hur avsaknaden av offentliga toaletter tycks skapa sanitära problem på min gata.

Jag har bloggat om hur svårt det kan vara att hitta en offentlig toalett. Att det är ett märkligt problem att ha i ett i-land. Eller är det precis det som det inte är? Borde vi egentligen helt sonika göra våra behov i närmaste buske? Synd att även buskarna ibland kan vara svåra att hitta.

Jag och en twitter-vän startade ett projekt. Ett projekt som innebär att vi vill kartlägga offentliga toaletter. Det behövs gratis, fräscha toaletter i Sverige. Överallt. När vi hittar dem vill vi sprida budskapet vidare så att vi vet var man kan leta.

Det visar sig att det finns sajter för detta. Det känns dock som att den listar de där toaletterna som man absolut inte vill besöka. Det finns även en app som heter toahjälpen för den som har Ajfån.

Jag känner mig ändå uppgiven över att man ska behöva lista toaletterna så här. Stackars turister. Stackars mig. Stackars alla andra kissnödiga. Varför kan det inte bara finnas uppmärkta, fräscha, gratis toaletter att tillgå lite varstans i Sverige?

Kommentarer
Postat av: Matilda

I London måste det nog vara Oxford street som är den mest toaletttäta gatan. Det är bara att gå in i vilken större affär som helst (de där det är tänkt att kunderna ska stanna några timmar) och gå på toaletten. Väldigt praktiskt!

2010-12-16 @ 00:20:30
URL: http://mystiskt.blogspot.com
Postat av: Lennart

Det där funderar jag ibland på då jag åker genom Danmark och Tyskland, vilka härliga rastplatser med stora fungerande toaletter som ligger tätt längs vägarna. Och det är väldigt lätt att hitta en välskött skinande toalett i t ex ett varuhus i någon stad.

2010-12-16 @ 13:46:22
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Hanna

Matilda: Sånt gillar vi. Varför ska Sverige vara sämre?!



Lennart: Visst är det märkligt.

2010-12-16 @ 18:32:00
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0