Prata om det

Just nu sprider sig taggen prata om det (#prataomdet) på twitter. Människor berättar om sånt som de varit med om som inte är ok och som de kanske aldrig berättat eller som i alla fall inte är något man pratar om. Framför allt handlar det om sexuella övergrepp av olika slag eller om när saker går över den ibland helt osynliga gränsen.

Jag är stum, glad, ledsen när jag följer flödet. Det finns så många därute som varit med om så mycket skit att jag inte vet vad jag ska känna.

En tråd startades som en motrörelse, med att problematisera att kvinnor mest får uttala sig i fråga om sex när de gör det som offer. Det är mer ok att vara ett offer än att vara den aktiva, den som vill vara sexuellt aktiv, kåt. Och det är väldigt problematiskt med kvinnlighet och sexualitet. Inte minst är det något Mia Skäringer beskriver i "Dyngkåt och hur helig som helst".

Mina tankegångar fortsatte i banorna vad som är ok för killar. Betydligt mer och åt ett betydligt grövre håll. Jag vet inte hur ofta jag äcklas över saker i twitterflöder eller på andra ställen där "vanliga" killar skriver nedsättande om kvinnor och om sex eller kvinnor de haft sex med. "Lämnade flickstackaren, mitt ligg, tidigt på morgonen". Bara den lilla visar på ett tydligt perspektiv om vem som är den aktive. Det finns massor i samma genre och grövre. Män spiller ur sig detta helt oproblematisk och det är vidrigt. Jo, det är faktiskt motbjudande för det visar på perspektivet när det gäller sex. Jag ser väldigt sällan det motsatta, att kvinnor uttalar sig nedsättande om män de haft sex med eller män överlag.

Prata om det, det behövs. Gärna med ett vidgat perspektiv. Gärna på fler ställen än på Twitter.

Kommentarer
Postat av: 08an

Jag tycker verkligen att det är trist att tjejer ska generellt inte vara de som är kåta. Det förpAssas till den innersta kAmmaren, anses skämmigt, och även om ens partner kan tycka det är bra hR jag aldrig fått medhåll av tjejkompisar. Känns rätt handikappande faktiskt, att behöva skämmas för ngt så naturligt.

2010-12-17 @ 06:43:09
Postat av: Fia

Det här är så extremt viktiga saker att prata om. Sorgligt att vi inte har kommit längre i vårt moderna samhälle.

2010-12-17 @ 07:25:30
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Ester

Jag tror att tjejer får vara kåta, bara vi är snygga, smala och spacklade. Vardagskåt i mysbrallor är nog en annan femma..

2010-12-18 @ 12:09:11

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0