Tankar från en barndom

- Tänk på att tallriken är djup.

Kommentaren kom från min pappa. Jag var 5 år, vi var på landet. Jag skulle äta fil från vår Gröna Anna-tallrik. Det var likadant varje morgon. Varje morgon var jag lika förbryllad över kommentaren.

Vad var problemet? Om tallriken var djup, ja då kunde jag väl hälla upp fil utan att hälla över. Eller vad menade han? Den där kommentaren fick aldrig sin förklaring. Även om den kom, varje morgon.

Jag tycker det är väldigt intressant, både tekniskt och psykologiskt. Skulle jag förstå att det han menade var att tallriken var djup och att det därför rymde mycket fil. Antagligen mer än jag skulle orka äta. Därför skulle jag inte hälla upp så mycket. Det skulle uppfattas som mindre fil än det egentligen var eftersom tallriken var djup.

Varje morgon, samma sak. Jag tycker än idag att det inte alls är en särskilt upplysande kommentar. För en 5-åring särskilt. Varför inte bara säga: börja med lite. Eller: såja, det räcker.

Kommentarer
Postat av: Lina

ja gud så mycket konstigt man fick höra när man var liten.

2010-04-09 @ 14:56:15
URL: http://rosmolnochgrisgaddor.blogg.se/
Postat av: Jazzhoppan

Jag skulle vilja ha en följdkommentar på den, typ; " så det kan se mer ut än vad du tror, så börja med lite..."

och det hade nog bara räckt med en gång...

2010-04-09 @ 15:08:09
Postat av: Fia

Jag är övertygad om att jag ofta har varit precis så otydlig mot mina barn, samtidigt som jag har trott att jag har varit glasklar och pedagogisk...

2010-04-09 @ 18:23:23
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Hanna

Lina: Ja, visst fick man.

Jazz: Antagligen.

Fia: En del saker känns klarare i ens huvud än vad de är antar jag. Man vet ju själv vad man menar.

2010-04-09 @ 19:57:35
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Ester

Men om man tar det bokstavligt så har du ju faktiskt tänkt en del på den djupa tallriken...

2010-04-11 @ 17:29:28
Postat av: Hanna

Ester: Djupa tankar ja..

2010-04-11 @ 20:14:44
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0