Semester

Dagens i-landsproblem. Semester. Det här med semester verkar skapa mer problem för människor i välfärdssamhället än att tillföra det som den är till för - att ta det lugnt och leva livet.

Nej, istället har människor ångest över att de inte har möjlighet att göra lika flådiga saker på semestern som grannen. Att de inte kan berätta om Thailand när de återkommer till jobbet.

Det gör mig förbannad att vi orkar bry oss så mycket om vad andra tycker. Min ultimata sommarsemester går ut på att insupa lugn, natur och Sverige. Jag skulle inte kunna åka iväg till Thailand (kanske någonsin) när sommaren är som vackrast i Svedala. Men det är väl bara jag.

Jag tycker ändå vi måste skärpa oss. Ta vara på semestern efter bästa förmåga istället för att oroa sig över vad andra gjort. Så typiskt västerländskt!



Jag och W äter bröd vi gjort själva på grillen och käbblar lite innan läggdags. Sommar när den är som bäst.

Kommentarer
Postat av: Fröet

Håller med. Sommaren spenderas bäst i Sverige:)

2010-04-14 @ 10:24:58
Postat av: Hanna

Frö: Punkt.

2010-04-14 @ 15:14:39
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Jazzhoppan

Jag gör gärna båda, dock inte till Thailand.

Vad diskuterar ni? Politik? Väder? Senaste skvallret på dagis?

"åå vet du, vet du... å då gjorde jag så häääär..." :-)

2010-04-14 @ 16:57:38
URL: http://jazzhoppan.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jazz: Har man möjlighet är det visst kul att komma iväg på något. Men jag känner inte att det är superviktigt när Sverige ändå är som vackrast att ta mig härifrån.



Ekonomi tror jag. Hon var inte nöjd med veckopengsutvecklingen. :)

2010-04-14 @ 17:33:53
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: smultron

Jag vill helst vara i Sverige och är det också varje år. Har inte suttit i ett flygplan sen i början på hm... 90-talet. Fast jag hade gärna velat se mer av världen än Finland, Norge, Danmark och Grekland innan jag ligger med näsan i vädret!



Men det bästa är att vara ledig med familjen, hur som helst. Alldeles oavsett var man befinner sig, tycker jag!

2010-04-14 @ 19:02:06
URL: http://mammamummel.blogspot.com
Postat av: Lennart

Min semester är alltid enkel, vet inte vad jag ska göra då. Tar en eller två veckor i Tyskland, sen brukar det inte bli annat. För 20 år sen åkte jag även en vecka till Venedig. Har aldrig varit till Thailand och inte heller åkt på charterresa. Behöver jag säga att jag har några veckor sparade? När personalavdelningen senast sa att jag var tvungen att ta semester flög jag till kusinerna i Canada. Kanske får bli så igen, snart.

2010-04-14 @ 19:06:49
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Hanna

Smultron: Jo, det finns absolut mycket att se. Men man ska göra det för sin egen skull samt när man har möjlighet. Människor drar på sig sms-skulder för att göra grannarna till lags.



Lennar: Canada låter nice.

2010-04-15 @ 10:13:09
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Blingbling

Håller med både Lina och Lennart. Sverige och Canada är inte dumt. Ländernas natur påminner om varandra.



Självklart ska minst två tredjedelar av min semester spenderas i sverige.

2010-04-17 @ 09:34:10

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0