Plussa

Att ge och att ta emot. Båda är det en konst. Man kan också ganska snabbt märka vilket typ av människa en person är. En som ger eller en som tar. För den ena eller andra sidan tycks vara starkare hos oss.

Jag träffade ett brödrapar på Kuba där det var uppenbart att den ena gav och den andra tog. Det blev ganska obehagligt när jag snabbt insåg att det jag gav alltid hamnade hos honom som tog. Han tog och han tog och han tog. Medan den andra gav.

Själv försöker jag arbeta på att både ge och att ta emot. Jag kan märka att jag i vissa konstellationer främst får den ena rollen, men vill då gärna kompensera i andra konstellationer genom att vara mer av det andra. I slutändan hoppas jag att det ska gå jämt ut. Helst vill jag att givandet ska få ligga på plus. Jag tror på karma. Att den som ger också kommer att få, på ett eller annat sätt.

Man måste ge för att få något tillbaka. Men jag tror också att man ska kunna ta emot utan att känna att man måste ge tillbaka. Det är verkligen en konst. Och en balansgång.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Blingbling

Jag har fått göra slut med vänner som bara tagit och tagit men inget gett. Det måste finnas en balans precis som du säger.



Ocj själv är jag en givare som måste lära mig att ta emot. Och det går bättre och bättre. Snart balans.



Hur går det förresten med videobloggandet ;) Där får man verkligen öva på att ge. Snacka om utmaning. Där får vi tagga varandra.

2009-09-13 @ 20:34:18
Postat av: C.

Igår gav jag en present, och genom den fick jag så mycket mer tillbaks. Att känna att man får genom att ge är också en skön känsla.



De som bara tar kan man hellre klara sig utan.

2009-09-13 @ 20:49:53
URL: http://blandasfaltochbetong.blogg.se/
Postat av: Doc

Jag funderar på hur jag är. Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag hoppas jag inte bara tar i alla fall.

2009-09-14 @ 09:52:30
URL: http://docat.blogg.se/
Postat av: Jazz

What goes around comes around...På riktigt!

2009-09-14 @ 12:03:37
Postat av: Magnus

Balans, sa Bull.

2009-09-14 @ 19:57:12
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Fröet

jag tror också på karma,,,

2009-09-14 @ 21:17:12

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0