Light är bajs

Jag är så trött på självhjälpslitteratur. Jag recenserar en del böcker och där är självhjälpslitteraturen stor kan jag säga, så jag har läst en och annan bok på området det senaste året.

Det är så trist att det inte finns något djup, att alla vill kunna lite om allt, men ingen orkar gå på djupet. Självhjälpslitteraturen är generaliserande och så light att man knappt hinner tugga innan det liksom ofrivilligt halkar ner i genom strupen och kissas ut en halvtimme senare. Det finns ingen substans och när man läst den har man genast glömt vad det var man läste. För det finns inget som riktigt stannar hos en. Det liksom fladdrar till och ibland kan man få en idé, en ny tanke, som känns genialisk. Men det blir liksom inget mer. Inget att grubbla och fundera vidare på. De kommer aldrig att få ett bättre betyg än två J av fyra möjliga.

Kan vi inte få böcker om psykologi, kommunikation eller sociala spel som är lite mer faktaorienterade och inte lika lättsmälta. Ge mig något med lite tyngd! För jag känner att jag börjar bli tjatig i mina recensioner: just another självhjälpslitteratur - läs om den du har sedan tidigare i bokhyllan istället.

Kan någon våga tänka, svårt, lite på gränsen, något att riktigt sätta tänderna i. Ge mig nåt som känns!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: Blingbling

Du får helt enkelt ta och skriva en bok, så det blir någon ordning :)

2009-11-05 @ 08:25:21
Postat av: Doc

Blingbling har rätt Hanna. Gjört själv!

:-)

2009-11-05 @ 10:05:22
URL: http://docat.blogg.se/
Postat av: Hanna

Bling och Doc: Det kanske är dags...

2009-11-05 @ 10:42:16
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0