Julmonstret

Magnus påminde mig om mitt juljag, att jag brukar vara julstämning personifierad. Jag läste gamla inlägg från andra juletider och insåg att jag brukar bete mig lite annorlunda. I år försöker jag förtränga julen. Grinchen. Vad har hänt?

Massor har hänt. Jag har lagt ner julbaket och julklappsinköp och vad annat man nu kan förknippa med jul. Varför? Svaret finns väldigt tydligt inom mig. Det är som att jag slutat känna årstidernas växling. Det här året har betytt massor för mig. Men det är som att jag lever mer i innerlivet än i yttervärlden. Där inne händer det så mycket saker som gör att jag inte riktigt orkar ta in yttervärlden.

Sen är det ärligt talat svårt att få till någon julkänsla med all den här snön. För det brukar det ju aldrig vara vid jul.



Kommentarer
Postat av: Ester

Haha! Du får resa söderut. ;-)

2009-12-20 @ 11:35:30
Postat av: Lennart

Jag har aldrig känt sån där julkänsla många pratar om. Jag har bara sett en massa stressade människor som pressade har tvingat sig igenom sina julfiranden med en massa måsten. Det värsta jag har råkat ut för var en familj som två veckor innan jul gav mig ett schema över hur julhelgen skulle firas med bla klockslag, aktiviteter, antal julklappar var och en skulle ha och vad dem skulle kosta.

2009-12-20 @ 16:54:13
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/
Postat av: Doc

Julkänsla har jag inte haft på många år tror jag. Efter separationen är alla högtider så fyllda med dåligt samvete att julstämningen håller sig på avstånd.

2009-12-21 @ 09:35:56
URL: http://docat.blogg.se/
Postat av: Petra

Å andra sidan är det väl det som händer inom en som ska vara mera betydelsefullt än det yttre. Det yttre livet snurrar ändå, så att säga. Så med den konklusionen har nog en påtvingad julstämning väldigt lite att göra med välmående och ro.

2009-12-22 @ 12:40:23
URL: http://petra.papper.fi

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0