Mitt andra hjärta

Några få ställen har jag under en perioder av mitt liv fått kalla mitt hem. Domherren, Grind, Queensway, Grofit och nu senast under åtta år, Skanstull.

I Skanstull har de fula husen blivit vackra, under åren som jag har kallat det mitt hem. De trista tegelbyggnaderna och betongen har fått liv. Jag tycker att min tull är helt olik alla andra tullar. Här finns allt man behöver, butiker, matställen, närheten till vattnet, vänner, fantastiska vyer, uteställen- och förstås mitt hem. Det är ett eget hjärta istället för bara en in- och utpassering till staden. Ett eget hjärta som fått eget liv. 

Och mitt i storstadssjälen har någon satt upp en dalahäst på taket. Detta mysterium för mig. Kanske en hemsjuk dalmas kom på att den skulle pryda hjärtat av Skanstull. Det finns fortfarande outforskade delar av mitt Skanstull. Ställen och attribut som döljer sin mystik för mig.

För mig är Skanstull en blandning av sött och salt. Man måste förstå och känna Skanstull för att det vackra ska uppenbara sig för en fullt ut.

Skanstull är mitt andra hjärta och ljudet av det följer mig in i drömmarna.



Skrivlägret: Blingbling ville att jag skulle skriva något om Skanstull.

Kommentarer
Postat av: Blingbling

Åååh tack för inlägget. Vet du, det var du som uppmärksammade mig på den där dalahästen :) Jag hade inte sett den om du inte berättat. Och då har jag vandrat här fram och tillbaka sedan 2004.



Looove Skanstull och allt som finns här. Killarna på 7-11, Läckergrillen,sunkhaken, Nyfiken Gul, badet, sandstranden på Thaibåten, Läckerbiten, bloggarna, knarkartanten, alkisarna, närheten till allt jag behöver, Årstaviken, Östgötalivs... You name it.

2008-09-09 @ 20:42:52
URL: http://blingbling.webblogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0