Leksaksfunderingar

I leksaksaffären slås jag av ganska många saker. En sak är de olika teman som finns för flickor respektive pojkar. Flickor ska ägna sig åt matlagning, städning, dockor som är söta, lite tuffa, utformade som blommor. De ska intressera sig för skönhet, speglar, pyssla smycken till sig själva. De ska gilla söta djur och vilja vara prinsessor.

Pojkar ska leka med små monster, riddare, bilar med personlighet och funktion, läskiga djur, krig, vapen.

Det finns ganska mycket att läsa ut bara av den uppdelningen. Men något som slår mig också är att jag tror att det är ok för en flicka att vilja ta sig an något på pojkavdelningen, men inte för en pojke av vilja ge sig in i flicklekarna. Varför skulle de, mannen är norm, det är det alla ska sträva efter. Även flickorna.

Var kommer det att sluta? Ska alla bli pojkiga, ha blå kläder därför att rosa att för det svagare könet? Och stackars pojkar som intresserar sig för flicksaker. Jag tror att det här kankse är än viktigare att tänka på än just bara det faktum av hur uppdelningen ser ut. För alla förlorar på att sträva efter en manlig norm. Vi måste arbeta för att höja statusen på det kvinnliga - och förvisso arbeta för att det kvinnliga inte bara behöver betyda skönhet och matlagning. Och vad lär vi egentligen våra pojkar om världen? Hur ska vi kunna förändra detta? Vill vi förändra eller vill vi att det ska se ut så här?

En sista reflektion som jag vill dela med mig av är vad jag läste på två slumpvis utvalda leksaker. På flickans "Watch the fun grow!" På pojkens "Try me! Squirt function. Rescue & exploration mission". Flickan ska vara passiv och se på, pojken aktiv och prova och utforska. Är det inte grundbulten i genuskontraktet så säg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Anna

Hanna tänder till – jag gillar det som vanligt.



Själv håller jag på att uppdatera sonens förskolepersonal, som begärt barnlitteraturhjälp i ämnet. Böcker om flickor som gör pojkiga saker finns, men jag har ännu inte hittat någon tvärtom.

2008-09-30 @ 20:35:47
URL: http://jensenstankar.blogspot.com
Postat av: Magnus

Jag tror stenhårt att man föds som människa och blir ett kön genom mötet med sin omgivning.

2008-09-30 @ 20:54:27
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Lina

jag tror du slog huvudet på spiken. Oj, nej förlåt, du är ju "flicka". Jag tror du knäckte ägget i stekpannan.

2008-09-30 @ 21:00:52
URL: http://litenfro.blogg.se/
Postat av: Karin

sjalv fick jag alltid ha bla klader och byxor nar jag var liten (bondgard+bror=pojk-saker) sa nu nar jag ar "stor" vill jag inte ha annat an blommiga klanningar.

I alla fall, JAG tycker att det inte alls ar daligt att samhallet ar uppdelat, daremot tycker jag att det ar fruktansvart daligt att en sida anses som "svag" eller "Dalig".

jag kan kanna mig bekvam i vilket roll som, men jag tycker det ar orattvis att nan ska kalla mig svag nar jag star i koket i flera timmar.

sadetsa!

2008-09-30 @ 22:04:17
URL: http://beetlebum.blogg.se/
Postat av: Hanna

Anna: Kanske är dags att skriva en då...?

Magnus: Visst är det så. Därför borde vi vara än mer medvetna om vad vi gör med våra barn!

Lina: Ja, där lyckades jag verkligen suga upp något i dammsugaren.

Karin: Helt rätt! Tror för övrigt att hela rosa-blågrejen eskalerat under året. Under 70-80-talet tror jag vi hade mer varandras kläder och mer gult och grönt. Det här är delvis en kommersiell utveckling!

2008-09-30 @ 22:26:37
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0