Drunknar

Papper. Överallt papper. Jag har skrivit en dikt om papper, men när jag tänker på det är det främst en känsla av hur vi drunknar i papper.

♥ Att avsluta ett konto kostar 3 A4-papper. Jag kommer bara att kasta dem - kontot är ju avslutat för mig. Vad kostar allt papper mig som kund i slutändan?
♥ Besked av alla typer (årsbeked, kont- minst 3 A4, men gärna mer. Ett försättsblad och ett avslutningsblad, däremellan avhandlas det viktiga, det jag vill veta. Ge mig en regnskog istället.
♥ Villkor: försäkring, bredband, telefoni, el. Alla villkorar sina avtal och skicar med en mindre avhandling i varje avtal. Kan man inte söka upp dem någonstans istället - om man nu skulle behöva dem. Jag vet inte med er, men jag kastar villkoren ändå. Det är högbyråkratiskt och skulle jag behöva veta vad som står så ringer jag någon och frågar. Spara ett träd.
♥ Skolvärlden. Betyg, värderingar, handlingsplaner, scheman - allt kommer på papper. Lärare lägger ner timmar på att skriva, elever kastar i papperskorgen. Träden gråter.

Jag har just haft en pappersutrensning. Jag inser att de papper jag sparar är sånt som är viktigt under året, sånt jag måste komma ihåg och sånt jag tycker är kul att spara. Men allvarligt. Skriver vi inte ut för mycket papper. Vad hände med det papperslösa samhället?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Magnus

En liten tröst är väl att mycket papper går till återvinning?

2008-09-26 @ 18:31:24
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Hanna

Magnus: Klen tröst. För varje utskrivet papper kommer från ett träd, inte från återvinningen. Så länge vi håller det här tempot på utskrifter kommer vi behöva fler träd.

2008-09-26 @ 20:42:14
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0