Min nya mani klär mig

Jag har arbetat upp en ny mani. Ett behov. Jag försöker analysera människor för att avgöra om de har familj, barn, är gifta, sambo. Alla ska kategoriseras, in i ett eget fack.

Saker de säger, avvägande, ageranden, allt ingår i min analys. Jag kan snabbt konstatera att många människor med barn (eller i alla fall kvinnor) ganska snabbt i ett samtal, även om det så är på ett seminarium, kommer att säga något som bekräftar att de har barn. Det är något som snabbt kommer till ytan.

Min mani tar sig andra uttryck också. När jag läser en intervju med en känd person vill jag direkt få veta huruvida personen har barn, har sambo, är gift. Och det värsta är min glädje då jag upptäcker att de har barn. Inte för att jag tycker att det är ett måste, utan för att jag tänker att den här personen har fått ett rikt liv. Den har lyckats skapa något och kommer att kunna leva i ro på grund av vad den upprättat. Särskilt om det är en person jag inte alls förväntar mig har barn.

Fråga: Vad är nu detta? Varför denna plötsliga mani?

Svar: Ingen aning.

Jag har själv inga planer på att skaffa vare sig det ena eller det andra. Kanske är det just därför jag måste se hur min omgivning ser ut. Jag måste se med vilka ögon de betraktar mig. Hur lång tid jag kan fortsätta så här innan det börjar ställas allt för många frågor, allt för många mer eller mindre outtalade krav.

Frågan jag ställer mig, dig och samhället är: Hur kan det vara så självklart för "alla" att familj är det som är målet i livet? När man uppnått en familj har man uppnått något. Spelar ingen roll vad du har eller gör i övrigt, en familj trumfar allt. Med familj menar jag inte nödvändigtvis heller barn.

Nästa fråga är: Om det nu är så självklart, hur ska alla som inte uppnår detta självuppfyllande faktum få plats i samhället  och i andras hjärtan?

Jag vet inte. Men det är en fråga jag ständigt kämpar med. Hur jag ska kunna rättfärdiga valen jag gör i mitt liv.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer
Postat av: tess

intressanta tankar, hanna! jag har heller inga planer på att skaffa barn och familj, men däremot tror jag att man skapar andra "familjer" vart man än kommer. Man omger sig med människor som betyder allt för en och på det sättet har jag flera familjer... mina vänner, min regnbågsfamilj, min "riktiga" familj, osv. Man får skapa sin egen plats i samhället och i andras hjärtan...

Postat av: Lina

Jag tänker lite som tess att en familj kan betyda många saker. För mig är det människor jag älskar och behöver inte ha med blodsband att göra.



och jag hoppas att vi i framtiden utvidgar familjebegreppet lite mer i allmänhetens hjärna.

2008-10-17 @ 11:58:31
URL: http://litenfro.blogg.se/
Postat av: Karin

Kom ihåg att du inte måste rättfärdiga dina val för någon annan än dig själv!

2008-10-17 @ 15:22:49
URL: http://karinpanyaaventyr.wordpress.com/
Postat av: Hanna

Karin: Jag tror att det är det som är problemet. Att jag är så normindoktrinerad. Duktig-flicka-syndrom eller nåt... Och att jag riktigt vet vad som är vilja och vad som är ett rent tecken på att jag är obstinat.

2008-10-17 @ 15:50:38
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0