Förnedring - någon?

Ett lågprisflyg som flyger från bland annat Skavsta har fällts för en annonskampanj där en lättklädd skolflicka är med på en annons för Hetaste skolstartspriserna, enligt DN idag. Det är Näringslivets etiska råd som anser att den är kränkande och könsdiskriminerande. I normalfallet brukar bolag rätta sig efter den typen av beslut. Men detta lågprisflygbolag är inte riktigt som andra. De vänder sig istället emot detta och och säger att de "kommer att fortsätta försvara rätten för de svenska tjejer som önskar vara lättklädda". Verkligen storsint av dem. Vidare menar deras kommunikationschef (som antagligen är intresserad av kommunikation...) att de är "övertygade om att glädjedödarna på ERK inte talar för en majoritet av det svenska folket som vi vet är mycket liberala och lättsamma".

De lättsamma svenskarna tuggar gärna i sig lite könsdiskriminering och objektifiering till frukostkaffet, vilken dag som helst i veckan. De svenska tjejerna gillar nämligen att bli objektifierade. Och de få som inte gillar det är i minoritet. Männen som vill se det är dock i majoritet. Då är det helt i sin ordning allting.

Jag förstår inte hur de resonerar. Däremot tänker jag mycket om hur deras resonemang kommer till uttryck. Jag har aldrig flugit med dem. Och jag tänker definitivt inte börja nu. Och då är det min liberala sida som får komma till uttryck.

De inte bara flyger lågt, de resonerar även lågt.

Uppdatering: Här finns reklamen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Lina

måste leta upp reklamen

2008-10-14 @ 16:50:00
URL: http://litenfro.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0