Riskzoner

Jag prang på en kusin igår. Vi kom att prata om vårt gemensamma arv, hjärt- och kärlsjukdomarna.

Större delen av vår släkt på pappas sida (75 %) har lidit av/strukit med i hjärt- kärlsjukdomar. Tydligen hade kusinerna fått kallelse från sjukhuset att gå och testa om de har ett genetiskt arv som gör att de ligger i riskzonen. Den ena hade gått, den andra inte - för att testa sig.

Mina odds stärks väl knappast av att min morfar fick sin första hjärtinfarkt runt de 50, och senare dog han i en. Resten av den familjen är vad jag vet vid ganska god vigör.

Frågan som uppstod: vill man veta om man har en ökad risk?

Faktum är att jag har levt med vetskapen om min egen risk sedan jag var väldigt liten. Mamma var bra på att påminna oss om den. Och det är inget jag funderar vidare på. Jag lever ett så hälsosamt liv som jag kan, utan att ta bort livets goda. Mer än så vill jag nog inte försaka.

Dessutom måste jag säga att något som skrämmer mig mer än hjärt-kärlsjukdomar, som man ju ändå kan arbeta preventivt mot, är cancer. För faktum är att större delen av min pappas familj har lidit av/strukit med i den sjukdomen också. Och det är något man inte kan göra så mycket åt för att slippa undan, i många fall.

Skulle du vilja veta?


image214

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: liv

nej, på samma sätt som jag inte vill veta om jag lider stor risk att få ex bröstcancer eller annat. jag vill heller inte veta hur lång tid jag har kvar i detta livet. men att ta hand om sig är nödvändigt, hursomhelst.

2008-02-02 @ 15:45:43
URL: http://livsbetraktelser.webblogg.se
Postat av: Magnus

Jag vill inte veta. Farsan har haft massor av små hjärnblödningar. Det han fick veta är att det finns tre variablar: ålder, kön och arv. Visst kan man hålla sig i form, men det är inget vaccin mot själva sjukdomen däremot hjälper bra form till vid rehabiliteringen.

2008-02-02 @ 16:08:28
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: F

nej skulle absolut inte vilja veta, man kan aldrig veta vad som händer förövrigt heller och därför tycker jag att man ska leva livet helt enkelt! Men det är ändå viktigt att ta hand om sig utan att för den delen låta det bli överdrivet, man ska ju njuta också!:)

2008-02-02 @ 16:27:53
URL: http://fardigbakadstudent.blogg.se
Postat av: Fia

Jag skulle nog inte vilja veta. Däremot är det väl bra att du är medveten om att det kan finnas en ökad risk, så att du kan undvika onödiga hälsofaror.

2008-02-02 @ 17:00:27
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Blingbling

Är jag den enda här som vill veta.

2008-02-02 @ 17:20:27
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: kang

Jag vill också veta. Det är väl jättebra?! Då gör man en check en gång om året eller nåt, behöver ju inte betyda att man nojjar ihjäl sig.

Jag får också frågan om vilka ärftliga sjukdomar som finns i släkten och eftesom jag är hittebarn har jag ju ingen aaaaaning. Det blir en påminnelse om att det inte finns något innan mig. Ingenting jag kan ta på, ingenting jag kan referera till.

Det är skillnad på att veta om en förhöjd risk för en äftlig sjukdom och exempelvis veta om att man ska dö om tre år, fem dagar och tretiiofem minuter. Sånt skulle jag inte vilja veta...

2008-02-02 @ 18:53:05
URL: http://kangsvarld.blogspot.com/
Postat av: Vera

vill inte veta. har du sett svt´s Om ett hjärta. superbra som tar upp varför kvinnor får sämre vård vid hjärt o kärlsjukdomar ...
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=81334&from=program_ao

2008-02-02 @ 19:00:50
URL: http://verasvarld.blogspot.com/
Postat av: tess

jag vill DEFINITIVT veta. Finns ju saker man kan göra för att förhindra att man dör i förtid. Dessutom skulle jag prioritera andra saker i livet. Inte lägga ner så mycket energi på jobbet utan spendera mer tid med familj och vänner. Stryka fler saker på listan av "saker jag vill göra innan jag dör"...

2008-02-02 @ 20:20:26

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0