Sangria och jag

Att göra Sangria är lite av en konst, insåg jag snabbt. Och det är jobbigt när man måste göra den i två tillbringare - risken är att den ena blir fantastisk och den andra inte riktigt lika mycket så.

Igår gjorde jag min första sangria. Höll på att missa en massa viktiga ingredienser - typ socker. Men det märktes snabbt. Efter att ha maximerat sockerinnehållet så blev det bara fantastiskt. Med smak av jul, men ändå sommar. Som läsk, men ändå en drink. Svalkande, god.

Jag kan vara såld på denna dryck.

Jag använde en hårt modifierad version av detta recept. Kom ihåg att låta den dra någon timme.

  • 1/2 - 1 apelsin
  • 1/2 -1 citron
  • 1/2 -1 äpple
  • 1/2 dl socker
  • 1 bit kanelstång
  • 3 nejlikor
  • 1 flaska rött, spanskt vin
  • 6 cl brandy eller cognac (kan uteslutas)
  • 1 flaska (33 cl) fruktsoda, sockerdricka eller sodavatten
  • Isbitar

Så ta det med en nypa salt. Eller kanske snarare socker.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Kotte

Mmm...sangria :)

Ingen sommar utan sangria.

Prova att ha i lite apelsinjuice.

Päroncognac är gott i, och lite conintreau också.

Vad gäller frukt så tycker jag att förutom det du har i receptet borde lägga i jordgubbar och persika.

Sluuurp ;)

2008-08-17 @ 14:07:56
Postat av: Beyonce

Jag har en spansk vän, hon gör grymt god sangria.

2008-08-17 @ 16:32:04
URL: http://bday.blogg.se/
Postat av: Hanna

Kotte: Det blir en ny variation nästa gång tror jag.

B: Såna vänner ska man ha :*)

2008-08-17 @ 19:38:11
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: leopardia

drack sangria i spanien som endast innehöll äpple, ja av frukterna det finns att välja på. den var faktiskt en besvikelse... och inte ett dugg söt...

2008-08-18 @ 23:51:01
URL: http://leopardia.webblogg.se/
Postat av: leopardia

haha, ja, om du ville veta alltså...

2008-08-18 @ 23:51:22
URL: http://leopardia.webblogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0