The masterplan

Igår kom jag att fundera på vilken intelligent organism som ligger bakom vår jord. Alltså den är så fullkomligt planerad, in i minsta detalj. Någons död en annans bröd, är ledmärket. Det totala kretsloppet. Skulle det ens gå att återskapa?

När jag försvinner in i dessa tankar kan jag nästan bli galen. Det är som att fundera över var universum slutar. Våra hjärnor räcker liksom inte till. Det krävs något mer för att förstå. Hur mycket är det egentligen som vi inte förstår? Ju mer man funderar, desto mer inser man att det är.

När jag såg Horton (elefanten som jag tjatat om en del) kom jag att fundera ännu mer över det. Vem som kikar ner på vår lilla kula och undrar om det lever någon här. Vårt solsystem kanske bara är en del av någons akvarium.

Det är sånt jag går och funderar på. Man kan bli knäckt för mindre.

image233


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: garbo två

Det är då man inser sin litenhet men även sin storhet.

2008-04-08 @ 12:19:24
Postat av: Magnus

Människans välsingelse och förbannelse; att kunna reflektera över sin existens.

2008-04-08 @ 13:40:18
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: Ellinor

Underbart fövirrande tankar! Tycker det är en fantastisk känsla att påminnas om hur lite vi egentligen vet och förstår. Människan har för vana att anse sig så löjligt grandiös ibland...

2008-04-08 @ 13:59:58
URL: http://mariaellinor.blogg.se
Postat av: Petra

Åh vad jag gillar Magnus ord. Ska tipsa mormor om att sätta dem på en hustavla tror jag...

2008-04-08 @ 16:59:29
URL: http://petra.papper.fi
Postat av: Cosmic Moose

Sånt är så spännande att tänka på. Vi är nog ganska små ändå...mikroskopiska kanske till och med.

2008-04-08 @ 18:06:10
URL: http://rochester.blogg.se
Postat av: blingblign

Jag fick dessa tankar när jag första gången såg Man in black. Att vår jord liksom bara var en kule i ett kulspel eller hur det nu var :)

Universum är galet märkligt. Ju mer man tänker på det ju mer knasigt blir det liksom.

2008-04-08 @ 18:28:10
Postat av: Hanna

Garbo: Ja, jag är ju faktiskt stor som får vandra här. Också.
Magnus: Det är det som är en människa. Skriv till Fredrik Lindström..
Ellinor: Och allsmäktig i många fall. Men det är fortfarande naturen som styr - även om vi glömmer det många gånger.
Petra: Det låter som en helgsysselsättning :)
Cosmic: Ja, för någon i alla fall.
Bling: Det var min tanke då också. Och det är ju verkligen inte orimligt.

2008-04-08 @ 21:14:58
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: kattis

Ja och att hjärnan kan tänka om sig själv. Hallå liksom. Och ändå vet inte hjärnan hur hjärnan fungerar... Eller ja, jag vet inte. På tal om litenhet och storhet. Jag fick ett sms från min kära mamma för ett tag sedan när jag kände mig lite rädd. Hon skrev: "Kom ihåg att världen är mindre än du". Tänkvärt för alla.

2008-04-10 @ 23:21:29
URL: http://knatzo.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0