Vego och jag

Satt just och läste om crostinis när jag insåg att jag hade ett paket liggandes i skåpet. Blev förstås tvungen att kasta mig över det och sätta i mig några. Det är ju så smarrigt. Med oliver förstås.

Jag har suttit och bläddrat lite i Buffé som jag för övrigt tycker är en ganska småputtrig tidning om man gillar mat, vilket jag gör. Brukar oftast finna en del inspiration i den.

Den här gången hade de vegoalternativ för grillen. Det lät väldigt gott! Jag har blivit inspirerad till att laga ny mat äntligen, efter att ha levt på lax och köttfärssås i vad som känns som en evighet. Ibland behöver man få in lite nytt på sin repertoar. Just nu är det kikärtor som gäller. Billigt och gott! Tror att lite vego kan vara bra för mig också, så mycket ohälsosam mat jag får i mig på dagarna. Det är inte lätt att försöka äta lunch ute i kombination med att äta någorlunda sunt. Det har jag lärt mig.

Hittade en del recept som jag nog ska prova på min mamma nästa gång jag åker till landet. Hon om någon borde gilla vegoalternativ. Sedan jag hoppade på henne tidigare i våras så har hon faktiskt provat på att laga en massa nya rätter. Det är lite kul. Hon är annars lite feg när det gäller att laga ny mat. Värre än jag :)

Andra bloggar om: , ,

Kommentarer
Postat av: Petra

Vad härligt med inspiration! Skulle jag också behöva... Men vego, njaa... Jag är ju finländare, korv ska de va! Haha... Nä, mest gillar jag kalkon eller kycklingbiffar. Och de är ju ändå rätt nyttiga.

2007-05-24 @ 22:06:07
URL: http://petra.papper.fi
Postat av: Iah

Att påminnas har för min del varit både bra och dåligt... Man påminns ju om det dåliga som varit, men samtidigt ger det mig en knuff att stoppa fallet så jag inte faller så där långt ner igen. Fast nu sitter de där och de är en del av mig, de har ju hjälpt till att forma mig till den jag är idag. Så jag ser dem inte så ofta om jag ska vara ärlig...

2007-05-24 @ 22:16:51
URL: http://frokent.blogg.se
Postat av: Anna

Aj luuuuve kikärter! Jag har massor med kikärtsvarianter på lager, och jag storkokar kikärter så fort lagret i frysen sinar. Hojta bara till! ;o)

2007-05-24 @ 22:22:41
URL: http://familjenjensen.blogg.se
Postat av: grannen

Kikärtor rockar fett! Hummus är ju bara början...

2007-05-24 @ 22:27:51
URL: http://proud2b.blogg.se
Postat av: Hanna

Petra: Haha... jag är halvfinne och mamma finne. Tror du ska klara dig utan korv några mål. Jag ger inte upp kött på heltid inte.
Iah. Ärr kan ju vara både bra och dåligt som sagt. Man har en tendens att vänja sig vid sånt som sitter på sin egen kropp..
Anna: Hojt hojt, extra inspiration tackar man inte nej till. Jag, ska det vara...
Grannen: Hummus är helt underbart. Gillade inte det när jag var i Israel, helt galet. Nu älskar jag det. Kansek behöver en invänjningsperiod bara.

2007-05-24 @ 22:33:50
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Fröet

älskar kikärtor, och HUMMUS, speciellt till morötter. ;)

2007-05-24 @ 22:38:44
URL: http://litenfro.blogg.se
Postat av: Beyonce

Älskar hummus!

2007-05-24 @ 22:44:36
URL: http://bday.blogg.se
Postat av: Hanna

Fröet: Ja, men morötter är nästan gott till allt ;)

2007-05-24 @ 22:44:43
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Tiarafeministen Linnéa

Som livstidsvego (dvs någon som aldrig ens smakat kött) så rekomenderar jag att grilla Aubergin, tunna skivor (max en cm) med god marinad på (låt dem gärna ligga i och gotta sig en stund) och ät sedan med nämnda och uppenbarligen älskade Hummus!

2007-05-24 @ 23:49:39
URL: http://tiarafeministen.blogspot.com/
Postat av: Fia

Ja visst är det kul när man får ny inspiraton, annars blir det lätt samma mat som går runt runt, lite trist i längden.

2007-05-25 @ 08:35:55
URL: http://fiasdiary.blog.se
Postat av: Anna

Okej, då kör vi:
Blötlägg och koka kikärterna själv (står på förpackningen hur man ska göra). Det är stooor skillnad på hemkokta och burkarna. Salta kokvattnet rejält och lägg gärna till t ex några vitlöksklyftor, lagerblad, vittpepparkorn el annat du tycker om.
Passa på och ät en näve då de är nykokta, som godis?
Använder du burkar, så skölj de kikärterna väl i durkslag före användning, för att få bort burksmaken.
KVARTERETS KIKÄRTSSALLAD
Passar till varmrökt fisk, till kyckling eller som del av vegetarisk måltid.
För 5-6 pers
2 burkar kikärter eller 6 dl hemkokta
5 kokta potatisar, skurna i kuber
1 fint hackad rödlök
½-1 röd eller grön chili i smala strimlor
rivet skal och saft av ½ citron
1 ½ tsk garam masala
½ tsk flingsalt
1 dl hackad bladpersilja, grovt hackad
Vänd varsamt ihop alltsammans och toppa med persiljan.
KIKÄRTSSALLAD MED INGEFÄRA
För 4 pers
2 burkar kikärter eller 6 dl hemkokta
1 msk riven ingefära
skal av ½-1 tvättad apelsin
1 bunt bladpersilja
½ tsk spiskummin
2 msk olivolja
minst 1 tsk flingsalt
svartpeppar ur kvarn
Vänd varsamt ihop alltsammans.
INDISKA KIKÄRTER I TOMAT
För 4 pers
2 burkar kikärter eller 6 dl hemkokta
3 msk neutral olja
2 gula lökar, fint hackade
3 vitlöksklyftor, hackade
5 cm riven ingefära
1 strimlad röd chili eller ½ - 1 tsk chilipulver
1 tsk gurkmeja
½ tsk spiskummin
1 tsk garam masala
1 liten kanelstång
1 stort lagerblad
2 burkar krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 tsk salt
½ tsk råsocker
Fräs lök, vitlök, ingefära, chili och alla kryddor i 5-6 min på medelvärme. Häll i tomater och tomatpuré. Låt puttra på svag värme under lock ca 20 min. Tillsätt kikärterna och låt dem värmas upp. Smaka av med salt och socker.
Servera med naturell yoghurt, lite mangochutney och sallad. Eller med t ex basmatiris.
FÖRRINGA INTE
Bara kikärter i lite olja, lite pressad citron, torkad timjan, lite hackad salladslök, salt och peppar som tillbehör till vilken måltid som helst.
Trevlig helg! :o)

2007-05-25 @ 09:31:22
URL: http://familjenjensen.blogg.se
Postat av: Hanna

Tusen tack till Linnea och Anna för era tips. Jag ska givetvis prova!
Fia: Man behöver nytt ibland!

2007-05-25 @ 20:52:30
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0