Vinteride

Jag undrar ändå om inte vintern är min årstid ändå. Jag räds lite ljuset som verkar breda ut sig över vårt land just nu. På något vis finner jag tröst och behag i at kunna gömma mig i mörkret. Jag sover gott om natten och oroar mig inte över att överraskas av ljuset när jag inte kan somna på en gång. Inga vårfåglar som oroar min nattsömn. inga krav på att vistas ute - snarare har jag en bra ursäkt för att stanna inne i värmen.

Snart är det vår och jag insåg just att jag säkert är en person som snarare får vårdepressioner än höstdepressioner. Våren och sommaren är så kravfyllda på något vis. Krav på att vara lycklig, krav på att ha saker att fylla sin tid med, krav på att ha roliga upptåg som väntar. På vintern är dessa krav mycket färre och kravlösheten gör att jag lättare tar tag i saker.

Klockan är mer än fyra, det är lite vitt ute, men fortfarande ljust. Våren är på väg. Och jag vet inte om det är alltigenom gott.

Kommentarer

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0