Städjan - vårt sista orörda fjäll

Äntligen är det klart! För länge sen skrev jag en insändare om fjället Städjan i Dalarna som jag tyckte skulle få stå oexploaterat istället för att Tre toppar bygger skidnedfarter. Fjället är en symbol för samerna och de har olika traditioner i samband med fjället. Dessutom ligger det i ett naturreservat. Jag tyckte att det orörda fjället var viktigare än att få fler skidbackar. Hur  mågna orörda fjäll har vi egentligen kvar i vårt land?

Idag såg jag att Tre toppar fått avslag från sin ansökan att bygga på fjället. Eftersom kommunen inte vågade ta beslutet hade det gått vidare till regeringsnivå. Miljövärden har fått gå före jobb - det är helt otroligt. Äntligen tycker jag att nya regeringen gjort något riktigt bra. Heja Städjan!

Kommentarer
Postat av: Blingbling

Fjällen är det vackraste vi har =) Jag har två favoritfjäll. Marsfjället och Gardfjället. Naturen där får mig att tappa andan.

2007-03-09 @ 11:13:16
URL: http://blingbling.webblogg.se/
Postat av: Hanna

Jag älskar också fjällen. Tyvärr har jag inte besökt Städjan, men det finns i mitt hjärta ändå av någon anledning :-)

2007-03-09 @ 13:04:18
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Troyalisha

Great Job!Been putting down Torginol for 20 years,Nice to see a sight that i can relate too.

2008-09-26 @ 08:16:19
URL: http://troyalisha.blogspot.com

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0