Miljöaspekten i allt

När jag var på Barkaby handelsplats idag fick jag en stor obehagsklump i magen. Hur kan vi konsumera så mycket i den här staden att vi behöver ett helt område fyllt med affärer. Inne på Elgiganten slogs jag av hur mycket energi det måste gå åt bara för att värma och lysa upp lokalen. Det gör mig lite illamående hur mycket vi konsumerar bara genom att de där affärerna står uppsmällda där.

Fick höra igår att jag borde vara ledsen att Djurgården inte går vidare till slutspel eftersom de inte längre kommer att lysa upp Globen nu. Jag tänkte förstås endast: vad bra, villket onödigt slöseri att lysa upp Globen i tid och otid.

Har jag blivit miljönörd på riktigt? Helt oromantiskt tänker jag på miljön i alla möjliga och omöjliga situationer. Det finns alltid en miljöaspekt på allt man gör och allt man väljer.

Köpte i alla fall lågenergilampor idag när jag var på Ikea. Dessutom konsumerade jag inte i onödan (läs servetter, värmeljus och allt annat skit man kan få med sig därifrån...)

Kommentarer
Postat av: Fröet

bra! När man börjar fundera blir man verkligen rädd :( speciellt hur lite makthavarna gör för att förändra. Visst behövs det att alla tar sitt ansvar, men det ska ju också ge resultat.

2007-03-04 @ 22:07:18
URL: http://litenfro.blogg.se
Postat av: Hanna

Mmm, undrar vad som skulle hända om Socialstyrelsen gick ut med en rekommendation. Något i stil med "6-8 skivor bröd om dagen", fast kanske lamptimmar istället.

2007-03-04 @ 22:26:10
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Emma

inte bara det att de värmer upp affären och har belysning, de har ju igång typ minst 40 olika tv aparater o så har de stereos, dammsugare, datorer. ja en massa. klart man får skuldkänslor. men man får väl göra så gott man kan själv. jag sopsorterar!

2007-03-05 @ 16:58:33
URL: http://emsan.se
Postat av: Hanna

Emma: Det stod en tom tvättmaskin på där som antagligen står på konstant. Det gjorde mig också illa till mods.

2007-03-05 @ 21:53:07
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0