Bussdramatik

Jag gillar att åka buss. Inte så där att jag älskar det, men framför att ta tuben så gillar jag bussen. Jag är en bussperson. Man får se mer, av staden och årstiden och människorna. Det kan uppstå en del dramatiska situationer. Sist jag tog min tur till Ö-malm så såg jag två bilar som krockade i morgontrafiken. Påkörning bakifrån. Han som blev påkörd såg väldigt lugn ut, som att det händer hela tiden. De åkte snyggt åt sidan för att släppa fram resten, som att de aldrig gjort annat.

Idag spanade jag in cyklisterna. De är ett folkslag i sig. Såg en kille med en inte jättegammal cykel (citydäck i alla fall) och bockstyre! Goda gamla bockstyret, trodde inte de fanns längre utanför cykelnördskretsen (som jag betvivlar att han tillhörde om man såg till resten av cykeln). Så såg jag en farbror i 60-årsåldern som cyklade långsamt och tungt utan minsta syre i bakdäcket. Hem och pumpa med dig!  Dessutom såg jag ett par som verkade cykla ikapp längs Strandvägen. Det såg läskigt ut när de var inklämda mellan bussen och vägarbetet bredvid. Jag mindes varför jag inte cyklar till jobbet längre när jag såg det.

Bussen kanske tar lite längre tid, framför allt är den mer trafiktillståndskänslig. Men det är mycket trevligare att se lite saker än att murvla runt i tunnlarna på morgonen och trängas i den dåliga luften. Mångfalt.

Kommentarer
Postat av: Henrik

Hoppas Sthlm får lite fler spårvagnar då! Den har ju en tunnelbanas framkomlighet (ja nästan iaf) men men ser lika mycket som när man åker buss! =)

2007-04-01 @ 14:46:22
Postat av: Hanna

Henrik: Mmm... de är ju bättre ur miljösynpunkt också. Det är inte särskilt hälsosam luft man andas nere i tuben har man förstått. Nästan lika illa som den på Hornsgatan, Stockholms sämsta...

2007-04-01 @ 18:53:20
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Samuelvilja

Excellent site. It was pleasant to me.

2010-06-24 @ 12:52:04
URL: http://samuelvilja.3steps.com

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0