Singelkonsumtion

Insåg när jag såg Världens modernaste land att den svenska viljan att leva i singelhushåll tär på miljön mer än familjeboende. Varje singelhushåll måste utrustas med allt möjligt som en familjebostad behöver för en hel familj med fler deltagare. Vi svenskar är dessutom väldigt bra på att bo själva, 40 % av svenska hushållen är ensamhushåll.

I programmet såg de förstås fördelar som ekonomisk tillväxt. Men det är ändå miljön som får sätta livet till för att vi ska få konsumera mera. Jag är någonstans nöjd med att mitt hem framför allt är inrett med sådant jag har ärvt från farfar, mormor, mamma eller någon bror. Det är få saker jag har nyinköpt i möbelväg. 

Jag känner mig rätt nöjd över att hålla nere konsumtionen. Tycker att andra ska ta efter det. Min TV är en Bang & Olufsen från sent 80-tal. Det kanske kan vara något istället för en nykonsumerad platt-tv.

Kommentarer

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0