Solbränd utan sol

Kan man ha mer pigment på vissa delar av kroppen? I så fall är min mage lite mer sydlänsk än min övriga kropp i pigmentet. Den är brun året om. Nej, jag har inte solat solarium, skulle aldrig falla mig in, men jag har fått frågan vid fler tillfällen. Oftast tänker jag inte på det själv, men nu när jag tittade på den ser den faktiskt väldigt brun ut för att vara mörkaste februari. Den har inte sett solen sen i september eller när det nu var den gick ner i Sverige.

Jag blir oftast inte särskilt brun ens på sommaren (för att jag mest jobbar och inte solar så hängivet) men den färg jag får verkar sätta sig rejält. På magen alltså. Undrar om det finns någon form av vetenskaplig förklaring. Jag tänker mig lite att det finns mer hull på magen än exempelvis i ansiktet vilket borde göra att pigmentet liksom är mer samlat. Knäna brukar också se brunare ut än benen just för att det är mer hud runt knäleden. Men det kan knappast förklara solbrändhet utan sol.

Det här är en fråga jag tampats med ett tag. Kanske borde skriva till Anders & Måns eller nåt.

Kommentarer

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0