Miljömat

Läste i tidningen idag att det går åt 8 liter disel till att fiska upp 1 kg havskräftor. Miljöbov? Ja. På Plus i måndags såg jag att det släpps ut ca 9 kilo koldioxid per kilo växthusodlad sallad (om växthuset värms upp med fossila bränslen). Snacka om växthuseffekt i dubbel bemärkelse. Minst var det för lokalt odlade grönsaker och frukt. Men tropiska frukter ska vi inte tala om. Varje kilo passionsfrukt ger koldioxidutsläpp på 7 kg för att vi ska kunna äta den här i Svedala.
Jag har insett att det finns vissa justeringar att göra i mitt liv för att göra det miljövänligare. Men hur tar jag reda på hur miljövänligt varje litet alternativ butiken erbjuder är. Jag skulle gärna se att maten märks med hur mycket frakten och framställningen har alstrat i miljöutsläpp. Då skulle man faktiskt kunna göra något för miljön - varje dag.

Tänkte att jag skulle göra en liten uppställning för vad man kan akta sig för om man vill handla miljövänligare mat.

Frilansmat: Mat odlad lokalt utan kemiska tillsatser. Potatis, morötter, kålrötter och jordgubbar.

Lastbilsmat
: Från Sydeuropa främst fraktas med lastbil. Apelsiner, äpplen, tomater och citroner

Båtmat
: Kommer från tropiskt klimat men klarar båttransport. Mango, bananer, meloner och kiwi

Flygmat: Känsliga frukter och grönsaker som flygs in. haricots verts, passionsfrukt, sparris och guava.

Naturligvis vill vi sträva uppåt i den här listan. Ju mindre flygplansmat vi äter - desto bättre för miljön. Jag råkar faktiskt gilla jordgubbar och morötter väldigt mycket. Framför allt morötter tycker jag är underskattat.

Kommentarer

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0