Guldtjejen

Förstås var det nya tårar som rullade ner för mina kinder idag när Anja knep sitt andra raka guld i VM. Hon är grym, hon är cool, en vinnarskalle och ändå så ödmjuk. (Mer än man kan säga om någon av de andra svenska tjejerna som åkte idag som tyckte att banan var skitdålig - det kändes för mycket som att hon skyllde på något. Hon borde nog mediatränas.) Dessutom gick Anja förbi Stenmark i statistiken vad gäller antal VM-guld. Hon har dem i fyra olika valörer. Är hon inte en guldtjej så säg.

Det som är konstigt är hur lite efterdyningar detta ändå tycks ge i media på något vis. Dessutom hörde jag att Jens Byggmark i och med sin vinstskräll häromveckan satte Tärnaby på kartan. Det trodde jag Anja gjort för länge sen. Eller har jag fel?

Något annat som slår mig nu när jag skriver är att Anja oftast är just Anja i pressen, medan exempelvis Stenmark var just Stenmark. Inte var han Ingmar i pressen i alla fall. Hon förnamn, han efternamn. Skillnader i status. Kvinna - man. Jag måste bara påpeka det för att ha det gjort.

Kommentarer
Postat av: Karin i London

ooooooch även detta året missar Karin allt det roliga. tyfus.

2007-02-10 @ 10:44:07
URL: http://beetlebum.blogg.se
Postat av: Hanna

Det är ju kul att det händer NÅNTING här också. För mig som blir sportfåne varje mästerskap är det ganska lätt att roa sig som svenska just nu.

2007-02-10 @ 14:53:50
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Henrik

Skillnanden är väl snarare tidsandan, när Stenmark åkte så användes efternamn mer? Och nu vill försöka vara intim och kompis med Anja... jag vet inte? Lr så var Persson upptaget av en viss Göran...

2007-02-11 @ 22:52:19
Postat av: Hanna

Lite kan det bero på det, men tänk Byggmark vs Nike.

2007-02-12 @ 11:02:09
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Georg

Måste hålla med dig om att killar oftast tilltalas med efternamn, kanske härrör till äldre tider då man gulligullade med flickor/kvinnor långt in i 30års åldern, typ men lilla Anna o sånt.. vet inte.. men det brukar ha med kultur att göra.
PS. en väldigt kul blogg DS.

2007-02-13 @ 21:39:41
URL: http://nimloth.blogg.se
Postat av: Hanna

Åh, tack! :-)

Jag tror absolut att kvinnor ses som personliga i större utsträckning än män, som framför allt ses som professionella. I många länder är kvinnan fru och hela mannens namn. Det är inte så ofta tvärtom. Små detaljer att irritera sig på om man är genusintresserad som jag.

2007-02-14 @ 10:47:27
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0