Älgen finns i skogen

Igår hörde jag på nyheterna att älgen börjar bli sällsynt i de svenska skogarna. Man är rädd att avskjutningen kanske måste avstanna ett tag. Skogsägarna motsätter sig dock detta eftersom de tycker att det finns tillräckligt med älg som äter upp deras tallskott. Reportern menade att det är lite av ett triangeldrama eftersom vargen är beroende av älg som är deras främsta föda. I slutet av reportaget var det som att vi nog får vänja oss vid att älgen blir allt ovanligare helt enkelt.

Vad då helt enkelt? Det är knappast frågan om ett triangeldrama utan snarare om hela ekosystemet. Om ett djur dör ut så är det något annat som påverkas av det, som påverkar något ytterligare annat och så vidare. Anledningen till att skogsägarna lider är antagligen för att vi har skövlat så mycket skog att älgarnas åverkan syns mer än den skulle ha gjort om det fanns mer skog.

Ibland tänker folk så extremt kortsiktigt. Bara deras kära skog inte blir påverkad. Då kan vi skjuta av alla älgar. Vill vi ha ett älgfritt Sverige? Jo, det roliga var att i reportaget framkom att älgen dessutom drar turister. Ok, nä, men då kan vi förstås inte skjuta av älgen. Men annars...

Har vi inte lärt oss någonting om utrotningshotade arter och hur allt i ekosystemet hänger ihop? Jag blir bara så trött... Är det här 2000-talet eller stenåldern.

Kommentarer
Postat av: Staffan

Vilken tur att vi har turister. Ett tips för den som inte räds något: Prova att diskutera vargens vara eller icke vara i mina hemmatrakter (Dalarna). Jag har med nöd och näppe överlevt.

Kul att du kikade in på min sida, så man fick den här länken. Mycket skön sida.

2007-02-26 @ 10:21:06
URL: http://sporre.blogg.se
Postat av: Hanna

Staffan: Åh, tack! Jag har förstått att vargfrågan är stor uppåt landet, kan splittra vilka familjer som helst.

2007-02-26 @ 13:53:46
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Julianoliwia

Thank you for the resources. Keep up the good work!

2008-12-05 @ 11:09:42
URL: http://julianoliwia.20six.fr

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0