Italienska för nybörjare

Det verkar som att jag har en liten italiensk dag hemma i mitt kök. Anrättade en liten lasagne till lunch. Den var mycket trevlig. (I salladen hade jag dock vad som skulle kunna klassas som en fransk vinegrette, men tjutju.) Innan jag drar iväg till dansen ikväll ska jag få lite tortellini så jag inte hungrar ihjäl mig. Ikväll när jag kommer hem blir det pizza som jag lagade igår med mozarella, skinka och champinjoner. Den var också mycket god. Så enkelt är det att låtsas att man är i Italien, om så bara vid matstunderna.

Om jag startade en italiensk restaurang skulle den nog få heta Que maladetto viaggio (säkert hetl galen stavning eftersom jag inte kan italienska) vilket är så internt att bara några få skulle förstå ordens totala innebörd. De härstammar i alla fall från en resa vi gjorde för tre år sen. Istället för en kulinariska resa genom italien så kräktes vi oss igenom en vecka i Champoluc i de italienska alperna (jag hann åka skidor en dag!). Det var ganska underhållande att ha sex kräksjuka personer i en liten lägenhet om ca 40 kvm, så här i efterhand i alla fall. Självklart är det jag som brukar få skulden för det hela eftersom det var jag som började. Även kallad spyflugan. Nåja, vi myntade hur som helst uttrycket vilken jävla resa som vi översatte på dålig italienska till just Que maladetto viaggio.

Kommentarer
Postat av: Honken

Haha... fy vad jobbigt med kräksjukan på 40 kvm. Hjälp! Snart är den nog här igen... vinterkräkjukan alltså. :-/

2006-09-27 @ 08:16:10
URL: http://honkenponken.blogg.se/

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0