Hur mår jag?

Jag fick idag äran att fylla i en enkät åt SCB. En hälsoenkät. Mycket underhållande! Jag gav mitt hälsotillstånd en 97:a på en 100-gradig skala.

Några minnesvärda formuleringar:

Om du bara hade 10 år kvar att leva, skulle du då välja att leva 10 år i nuvarande hälsotillstånd eller 2 år med full hälsa?

Jag svarade också att jag går utan svårigheter - om jag inte har flipflop och är redlöst berusad i alla fall. Dessutom hör jag utan hörapparat. Kunde jag inte bara fått alternativet att jag hör utmärkt, punkt. Är normaltillståndet att man har en hörapparat som man använder ibland, eller inte alls om man hör utan den? Jag tror att SCB behöver en liten retorikkonsult för att hjälpa till med formuleringen av frågor minsann. Jag känner mig inte bekant i alternativet att höra utan hörapparat och borde inte "mitt" svarsalternativ få kännas bekant för mig?

Så fick jag värdera mitt förtroende för olika myndigheter. Det var länge sen jag var på Arbetsförmedlingen, men jag gav dem "inget förtroende alls". Kan de gott ha tycker jag. Finns det någon som har förtroende för dem?

Jag känner i alla fall att jag bidragit med något idag. Till samhället rent av. Så har jag fått känna mig nyttig den här månaden.

Kommentarer

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0