Att bli med dammsugare

Har precis börjat botanisera runt i dammsugarvärlden. Den är stor må jag säga. Så mycket att tänka på! Alltid när jag ska köpa något nytt tekniskt tänker jag: "Äh, jag behöver inget märkvärdigt, bara den fungerar". Ganska snabbt inser jag att det inte alls är så. Allt på marknaden fungerar i huvudsak får man väl anta. Luftinsug i ena ändan och jag i den andra, helst utan krökt rygg. Men när man kikar närmare finns det en massa andra saker man gärna vill ska fungera. Den ska ha tillräcklig motoreffekt, rulla lätt, ha olika steg på själva röret, inte vara för tung, ha så litet partikelutsläpp som möjligt, ha praktiska munstycken, vara tystgående etc etc. Plöstligt ser jag min själv befinna mig på en helt annan prisnivå än först och dessutom sitta och jämföra detaljer på mikronivå. Så är det ju förstås alltid när man stiger in i en ny värld. Jag brukar bli helt uppslukad. I slutändan är det förstås en ganska märkvärdig apparat jag kommer hem med - precis som det ska vara. Det är ju det som är det roliga med att köpa något nytt till hemmet.

Det jobbiga är att jag gärna vill ha det allra bästa. Nu när jag ska köpa nytt vill jag inte nöja mig med en dammsugare som släpper ut en massa partiklar eller är bullrig. Det är ju inte bra för hälsan något av det. Samtidigt har jag då klarat mig med min lilla dammsugare i sex år och den är säkert både onödigt högljudd och suger dåligt. Dessutom släpper den förmodligen ut hälften av det som till slut sugits upp. Men jag har inte precis mått dåligt. Om man tänker på det sättet skulle man ju kunna gå tillbaka till basic igen - något som fungerar helt enkelt. Men hur roligt skulle det då vara att köpa en ny dammsugare? Om jag nu ska lägga ut en massa pengar vill jag ju faktiskt ha något roligt för dem också. Helst en Electrolux Oxygen. Men den har jag drömt om så länge att jag nog kan fortsätta ett tag till.

Kommentarer

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0