Dietfunderingar

I fredags passade jag på att snacka diet med min svägerska, dansaren/hälsopedagogen. Jag är jättesugen på att gå till en dietist vid tillfälle. Eller kanske mer än en dietist, snarare någon som mäter hela balansen mellan fett, muskler och annat i kroppen. Jag tycker det skulle vara kul att se hur det ser ut och vad personen tycker om det jag äter nu och hur jag kan förändra min kost. Jag har tänkt på att alla du-är-vad-du-äter-betonade program på TV handlar om människor som har problem med övervikt. Jag tycker att det blir väl enkelspårigt. Det finns smala människor som äter dåligt också men som ändå inte går upp i vikt. Jag antar att de inte får vara med eftersom de inte kan göra en lika stor synbar förändring. Men det skulle vara lika viktigt att lägga om deras kost. Men dessutom finns det personer som skulle behöva få en översikt över kosten för att gå upp i vikt, eller kunna bygga muskler och så. Jag skulle vilja bli bättre på att bygga muskler. Jag tränar en del men tycker inte att det händer så mycket. Dels tror jag att jag skulle behöva hjälp med att lägga upp en träningsprogram avsett för mig och där jag kan få hjälp att välja vikter. Ibland är det som att jag är för klen för att kunna bli starkare. Jag orkar helt enkelt inte ta i maximalt. Ja, svårt att förklara hur det funkar men. Dels tror jag att jag helt enkelt skulle behöva någon som ser över min kost. Får jag i mig tillräckligt med proteiner? Jag skulle vilja ha konkreta förslag på olika bön- och kikärtsbaserade maträtter så att jag inte behöver stå och undra vad jag ska göra med dem.

Jag tycker att det är kul med mat och att äta. Men jag är nog ganska mycket av en vanemänniska. Jag äter på det sättet som jag har gjort och ibland hittar jag lite nya recept. Jag tycker att jag blir hungrig allt för snabbt och jag skulle behöva äta var tredje timme. Det är ofta lite opraktiskt. Men om jag åt annan mat kanske jag inte skulle behöva det. Mer proteiner gissar jag, men jag vill att någon ska vara konkret.

Kommentarer
Postat av: Paulina

Det är jättepraktiskt att behöva äta var tredje timme. Då vet du ju att ämnesomsättningen fungerar som den ska! :D

2006-10-10 @ 12:37:16
URL: http://rainfor.blogg.se
Postat av: Hotmh

Hello admin, nice site!
Good content, Beautiful design, thanks!
Greetings

2007-12-20 @ 20:34:06
URL: http://www.hotmh.com

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0