Planeten

Igår på lunchen diskuterade vi programmet Planeten som sändes i SVT i torsdags. Alla hade blivit illa berörda och tyckt att det var tungt att höra om hur många ton avfall i veckan vi skickar till Nigeria och hur snart det kommer att finnas miljarder klimatflyktingar och så vidare. Några ville gärna få konkreta tips på vad vi kunde göra för att minska detta. Själv känner jag att det kommer att kräva drastiska förändringar i vår livsstil. Vi kan inte hålla på att byta TV-apparater, datorer och mobiltelefoner varje år eftersom det genererar alldeles för mycket avfall - exempelvis. Det är något som måste ha ökat så mycket de senaste åren. Sen kanske det är dags att sluta köra bil - jag menar så gott som helt. Vår jord kan inte vara gjord för att ta emot så mycket avgaser.

Det gör att jag kommer in på lite mer existensiella frågor. Vi har förvaltat vår planet på ett sätt - vi människor. Vi har tagit tillvara (överutnyttjat) alla tillgångar som finns i stort sett: skog, vatten, fossila bränslen, mineraler etc. Vad var det egentligen meningen att vi skulle göra? Så här kan vi ju inte hålla på om vi vill ha kvar vår planet eftersom den inte klarar av det. Hur kunde vi ha utnyttjat naturtillgångarna utan att skada vår planet? Var det inte alls meningen att vi skulle uppfinna hjulet, så våra marker och bygga hus? Jag kan bli galen när jag börjar fundera på det. Vad är meningen egentligen?

Kommentarer
Postat av: Paulina

"There is enough on earth for everybodys needs
but not enough for everybodys greed"

2006-11-11 @ 16:28:23
URL: http://rainfor.blogg.se
Postat av: Hanna

Så skulle man kunna sammanfatta det.

2006-11-11 @ 17:23:31
URL: http://hannasplats.blogg.se

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0