Taskiga förutsättningar

Vad ska man säga? Dramatiken verkar fortsätta vad gäller mitt uppsatsskrivande i alla fall. Jag har försökt få tag på min examinator sen i torsdags för att försöka mjölka honom på kommentarer och om jag alls kommer att kunna bil godkänd. Idag åkte jag till skolan för att försöka få tag på honom. Då visade det sig att han dragit till andra sidan jorden. Jahapp! Han kommer inte tillbaka förrän i augusti. Nähäpp! Ska jag vänta tills dess innan jag kan få sova gott om nätterna och återfå min aptit. I don´t think so! Jag hittade lite oväntat min handledare istället och förökte mjölka honom på detaljer från betygsmötet. Han lät nästan arg när han sa "Ja, inte kommer du att bli underkänd i alla fall". Återigen invaggades jag i någon falsk trygghet. Men han verkade i alla fall stå upp för mitt arbete, vilket kändes skönt. Men när jag senare e-postade kursansvarig lärare så var det förstås andra tongångar. Jag blir godkänd med reservation. Det innebär att jag måste ändra det som min examinator påpekat. Saken är bara att det främst var min opponent som påpekade. Hennes kommentarer har jag använt som facit. De var fantastiska. Men examinatorn sa ju egentligen inte emot henne. Han blajjade lite vagt om topiker. När jag frågade hur han tyckte att jag skulle ta in dem så sa han bara att de var lite sådär vaga vilket kunde göra dem användbara. Det bekräftar bara det som jag lärt mig under min utbildning - retorik är vagt, flummig och utnyttjas med fördel i dunkla syften. Det är vad mina lärare fått mig att förstå. Retorik är så flummigt att de själva på institutionen är mycket oense om vad det egentligen är. Än mer är de oense om vad en uppsats i retorik bör innehålla, vilka metoder som är användbara, vilket material som är kompatibelt och huruvida respons faktiskt är viktigt när man skriver en uppsats. Ja, jag har i alla fall lärt mig väldigt mycket under den här kursen. Det kan jag inte sticka under stol med. Framför allt att jag längtar bort från deras retorikdoxa. Jag vill skapa en egen doxa där retoriken är vacker, oantastlig och ett verktyg för utveckling snarare än inveckling.

Kommentarer

Skicka flaskpost

Namn:
Kom ihåg mig till nästa flaskpost

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0